Dette må du vite om vedlikehold av el-sykkel

Vedlikehold av el-sykkel skiller seg ikke veldig mye fra vedlikehold av en vanlig sykkel utover den elektriske motoren. Her er tipsene for deg som er opptatt av riktig vedlikehold eller som skal gjøre el-sykkelen klar for våren.

Zalo-vask

Moderne sykler har etter hvert blitt ganske så driftssikre, men det anbefales likevel å gi sykkelen litt stell og vedlikehold. Når det gjelder vask, så trenger du ikke mer enn en bøtte med varmt vann og litt zalo. Ikke bruk høytrykkspyler! De elektroniske elementene på en el-sykkel ikke har godt av for mye kontakt med vann.

Alle slite- og bevegelige deler som gir, wire, kjede og bremser må smøres med jevne mellomrom. Husk også å sjekke lufttrykk og slitasje på dekkene. Har du i tillegg en el-sykkel med krankmotor der motorkraften virker dirkete på kjedet, vil det være ekstra viktig med jevnlig vedlikehold.

Ikke tukle med motoren

Det er viktig er at du lar fagfolk sørge for vedlikeholdet av motoren. Du må aldri åpne motoren eller batterikassen selv, for da kan du miste garantirettigheter. Får du problemer må du ta kontakt med butikken du kjøpte sykkelen i eller med andre fagfolk.

Det du kan påvirke er vedlikehold og riktig behandling av batteriet. Både sykkelen og batteriet blir påvirket av alder og bruk, så med godt stell vil du kunne forlenge levetiden og kvaliteten til batteriet. Alle produsenter kommer med bruksanvisninger. Bruk disse og les deg opp hvordan du kan maksimere levetiden på el-sykkelbatteriet ditt.

Tips til riktig vedlikehold av el-sykkel

  • Lading av batteriet bør foregå under tørre forhold og i romtemperatur. 
  • Vinterlagring bør skje ved 30 til 60 prosent batterikapasitet. 
  • Aldri sett bort el-sykkelen for vinteren fulladet eller utladet. 
  • Husk jevnlig vask og smøring.