På veien til førerkortet

Hvor mange timer bør du øvelseskjøre? Og hva består egentlig trafikkopplæringen av? På Trygg Trafikk sin nye samleside finner du svar på alt du trenger å vite for å få en god prosess frem mot førerkortet.

Ung jente som lener seg på rattet og ser tankefull ut

Å ta lappen er en viktig milepæl i livet for mange, og tiden fra du setter deg bak rattet for første gang og til du står med førerkortet i hånden er viktig. For å gjøre veien til førerkortet litt lettere, har Trygg Trafikk samlet den viktigste informasjon du trenger når du øvelseskjører på en praktisk samleside. 

– Tiden du bruker på å øvelseskjøre er en viktig investering for få beskyttende og kanskje livsviktig erfaring bak rattet allerede før du får førerkort, forteller Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk. 

Start dialogen med trafikklærer tidlig 

– Et av de beste rådene til deg som skal begynne å øvelseskjøre, er å starte en dialog med en trafikklærer med en gang. Da vil du få profesjonelle råd basert på utgangspunktet ditt , og dere kan sette opp en fremdriftsplan for øvelseskjøringen, forklarer Bård Morten. Å ta førerkortet krever både motivasjon og innsats. Norge har en av de mest omfattende trafikkopplæringene i verden som har ført til at vi er fremst i verden når det gjelder trafikksikkerhet. Opplæringen er delt inn i fire obligatoriske trinn. For at eleven skal få viktig erfaring og å holde kostnadene nede, er det anbefalt å øvelseskjøre så mye som mulig ved siden av. I en øvelseskjøreperiode anbefaler Trygg Trafikk at man gjennomfører 140 timer eller 2000 kilometer for å bli klar til å ta lappen. Noen trenger mer tid, og andre trenger mindre. Forskning viser at mye øvelseskjøring forebygger ulykker. 

Trinnene i føreropplæringen

  1. Trafikalt grunnkurs – 17 timers langt kurs du må bestå før du får lov til å øvelseskjøre. Er du over 25 år, er det kun førstehjelp og mørkekjøring som er obligatorisk. 
  2. Grunnleggende opplæring – Her lærer du å beherske bilen kjøreteknisk, og du får kunnskap om ditt ansvar som sjåfør, miljøvennlig kjøring og kjøretøyet. 
  3. Trafikal del – Når trafikklærer vurderer dine ferdigheter som gode nok til at du kan starte på tredje trinn, vil du lære å kjøre i variert trafikk og bli mer selvstendig. Mot slutten av trinnet må du gjennomføre et obligatorisk fire timers sikkerhetskurs på bane. 
  4. Avsluttende opplæring – I siste trinn skal du bli dyktig nok til å kunne kjøre på en ansvarlig måte. Det er tretten obligatoriske timer på dette trinnet som omhandler risiko ved bilkjøring, kjøring på landevei og forbikjøring, kjøring i variert trafikkmiljø samt refleksjon og oppsummering. Når trafikklæreren din gir deg bestått på trinn fire, er du klar for oppkjøring. 

Les flere tips og råd på vår samleside. 

Unngå høyt stressnivå 

Å sette seg i førersetet for første gang kan være overveldende, og det er viktig at den som ledsager er godt forberedt. Det er dessverre vanlig at ledsagere tar den som øvelseskjører ut i krevende trafikksituasjoner for tidlig. Situasjoner ledsageren håndterer på automatikk, kan fort føre til høyt stressnivå og et dårlig læringsmiljø for den som øvelseskjører. Progresjon med mestring og trygghet på hvert trinn er viktig. Det er viktig å alltid være åpen for å lære mer i trafikkbildet – selv om du har hatt førerkort i mange år. En god sjåfør er ikke kun teknisk god, men en som gjør gode vurderinger i ulike situasjoner. Seniorrådgiver, Bård Morten, har dette tipset til deg som ledsager: 

Vær konkret og tydelig 

– Vær konkret i tilbakemeldingene du gir. Å si «vær forsiktig» til en som er fersk bak rattet, kan være mer forvirrende enn hva mange erfarne sjåfører tror. For hva betyr det å være forsiktig? Lavere fart? Mykere svinger? Oppmerksomhet mot andre trafikanter?  Her gjelder det å være konkret og tydelig, forklarer han, og fortsetter: – Det er mest sannsynlig mye som har skjedd siden du tok lappen selv. I dagens opplæring er det mer fokus på risikoforståelse, refleksjon og selvinnsikt. Som ledsager kan det derfor være en god idé å reflektere over vurderingene du selv tar i trafikken før dere begynner å øvelseskjøre. Du finner flere tips til ledsagere her. 

Hør på ekspertene 

I tillegg til den obligatoriske teoretiske og praktiske føreropplæringen er det viktig å ta seg tid til å reflektere over ulike situasjoner som kan oppstå i trafikkbildet. Refleksjon kan du gjøre med ledsager, trafikklærer, alene eller med jevnaldrende i samme situasjon.  Trygg Trafikk har også laget en podcast om øvelseskjøring som kan hjelpe deg reflektere over ulike trafikksituasjoner. Gjennom fire episoder deler våre eksperter erfaringer med noen som øvelseskjører. Du finner blant annet en episode hvor seniorrådgiver Bård Morten øvelseskjører med sin 17 år gamle datter. Du finner podcasten ved å søke opp «Øvelseskjøring – Trygg Trafikk» i din foretrukne podcast-spiller.  

Lykke til med førerkortet 

Vi i Trygg Trafikk håper samlesiden vår om øvelseskjøring og førerkort er til hjelp for deg som ledsager eller ny sjåfør. Husk – øvelse gjør deg tryggere! Les mer om øvelseskjøring og førerkort på vår samleside. Samlesiden er finansiert av Gjensidige Forsikring gjennom Finans Norge.