Hopp til hovedinnhold
  • Gå
    • Bruk beina
    • Refleks
    • Trafikkregler for fotgjengere
    • Nyttige tips til fotgjengere
    • Trafikksikker kommune
    • Nettbutikk
  • Sykle
    • Trygg og sikker sykling
    • Barn på sykkel
    • Sykkelhjelm
    • El-sykkel
    • Trafikksikker kommune
    • Nettbutikk
  • Kjøre
    • Barn i bil
    • Fart
    • Bilbelte og sikring
    • Sikkerhet i bil
    • MC og andre kjøretøy
    • Tips på veien
    • Førerkort
    • Rus og helse
    • Trafikksikker kommune
    • Nettbutikk
  • Om Trygg Trafikk
    • Om organisasjonen
    • Kontakt
    • Distriktskontor
    • Trafikksikkerhetskonferansen
    • Dokumenter og lenker
    • Ledige stillinger
    • Samarbeidspartnere
    • Media
    • Trygg Trafikk mener
    • Aktuelt
    • Kurs og aktiviteter
    • Trafikksikker kommune
    • Nettbutikk
Trygg Trafikk
  • Barnehage
  • Barnas Trafikklubb
  • Skole
Trygg Trafikk
Hjem » Skole » 8. – 10. trinn » Valgfaget trafikk » 10. Sykkelregler og skilt » Sanser, reaksjon og oppmerksomhet

Sanser, reaksjon og oppmerksomhet

Del på Facebook Del på Twitter Skriv ut denne siden Send denne siden i en e-post
Sanser og oppmerksomhet
Sanser
sidesynet
Reaksjonstid
Et praktisk eksempel
Oppmerksomhet
Se langt frem og beveg blikket
Drøft følgende påstander
Når hjernen er sløv
Når hjernen er sløv

Å sykle trygt i trafikken

Det er flere ting som spiller inn dersom man skal kunne sykle trygt i trafikken. Først og fremst er det viktig at du har kunnskap om trafikkregler og at du vet noe om hvordan man bør oppføre seg i trafikken. Men dette alene er ikke nok.

Det viktigste med teoretisk kunnskap om trafikken, er å kunne bruke dette i praksis. For å kunne gjøre dette litt lettere, er det viktig at du benytter deg av sansene, oppmerksomheten og reaksjonsevnen din.

  • Hvorfor tror du dette er viktig?
  • Har du noen eksempler på dette fra sykkelturer du har vært ute på?

Sanser

Når vi snakker om sanser er det vanligst å dele disse inn i syn, lukt, smak, hørsel og føle.

I trafikken er det også vanlig å snakke om balanse- og stillingssansen.

  • Hvilke sans mener du er den aller viktigste i trafikken?

Synet

Synet er den aller viktigste sansen når du sykler og du får minst 90% av all informasjon du trenger gjennom synet. Synsfeltet ditt er 180 grader og danner en halvsirkel.

Vi deler synsfeltet inn i to deler:
1. Skarpsynet
2. Sidesynet.

Skarpsynet er den lille delen av synsfeltet hvor du ser skarpt nok til å for eksempel lese. Resten av synsfeltet kaller vi sidesynet.

Sidesynet

Det er i sidesynet du oppfatter bevegelser best. Det er derfor du reagerer når noe kommer mot deg fra sidene. Da dreies blikket automatisk mot bevegelsen slik at du ser hva som kommer.

For å være best mulig forberedt på situasjoner som kan oppstå er det lurt å bevege blikket når du sykler i trafikken. På den måten reduserer du sjansene for å møte ubehagelige overraskelser.

  • Tenker du på at du skal bevege blikket når du sykler i trafikken?
  • Har du gode eksempler på episoder fra trafikken hvor du fikk dette til?
5 / 12

Kjøreprosessen

Når du sykler er du i bevegelse. Samtidig som du beveger deg fremover skal hjernen bearbeide sanseinntrykkene og gjøre deg klar for å ta de rette valgene. Dette kaller vi kjøreprosessen.

Tenk deg at du sykler mot et kryss og det kommer en bil fra høyre. Du har vikeplikt og må vente på bilen. Sannsynligvis må du bremse og kanskje stoppe helt. Da skjer dette:
1) Sanse – du ser bilen
2) Oppfatte – hjernen din forstår at det er en bil du ser
3) Vurdere – du tenker på ulike handlinger
4) Avgjøre – du bestemmer deg for å bremse
5) Handle – du bremser

Reaksjonstid

Den tiden du bruker fra du ser bilen til du begynner å bremse kalles reaksjonstid.

Reaksjonstiden varierer fra person til person, dagsform og hvor innstilt du er på å reagere. Dersom du vet at noe kommer til å skje, vil du ha kortere reaksjonstid enn hvis du sitter i andre tanker.  En håndballkeeper bruker for eksempel kun noen brøkdeler av et sekund på å reagere når et skudd kommer.  Vanlig reaksjonstid er fra 0,5 – 2 sekunder.

  • Har du eksempler på trafikksituasjoner hvor kort reaksjonstid er viktig?

Et praktisk eksempel

Du sykler i 40 km/t. Hvor mange meter sykler du før du i det hele tatt rekker å bremse dersom reaksjonstiden din er på 1 sekund?

Fasit:

Det er 3600 sekunder i en time. Derfor deler vi 40 km/t med 3,6.
Svaret på det blir 11.

Med andre ord så beveger du og sykkelen din deg 11 meter før du har sjansen til å reagere. Mye kan skje på den strekningen.

Oppmerksomhet

Å være oppmerksom kan bety flere ting, men i trafikken betyr det å være «online» hele tiden. Du må konsentrere deg om det som er viktig for syklingen, og ikke tenke for mye på det som er mindre viktig. For å få til dette må du vite hva du skal se etter og hvor du skal se. Dette krever praktisk trening og kunnskap om trafikken. Det er spesielt to viktige tips du kan bruke i alle situasjoner.

  • Se langt frem
  • Beveg blikket
 Se langt frem

Ser du langt frem snubler du ikke. Da ser du hvor veien går og om du nærmer deg noe du må ta hensyn til. Da slipper du å bli overrasket over kryss, utkjørsler, fotgjengere, andre syklister eller biler. Da kommer ingen «plutselig».

Beveg blikket

Beveger du blikket ser du flere hendelser på kort tid. Da ser du for eksempel både bilen fra høyre og motorsykkelen fra venstre før du kjører ut i krysset.

Drøft følgende påstander

  • Det er farlig å sykle samtidig som du hører på musikk
  • Det er farlig å gå samtidig som du hører på musikk
  • Det er farlig å kjøre bil samtidig som du hører på musikk
  • Mange ulykker kunne vært unngått dersom alle hadde vært mer oppmerksomme i trafikken
  • Oppmerksomhet i trafikken er ikke så viktig

Når hjernen er sløv

Sikker sykling krever altså at du er oppmerksom. Noen dager er ikke dette helt enkelt. Det finnes flere ting som gjør at du blir mindre oppmerksom og dårligere til å ta smarte valg.

  • Hvilke ting kan dette være?

Dette gjør deg mindre oppmerksom:

  • Trøtthet – gir lengre reaksjonstid og det er vanskeligere å fokusere.
  • Sykdom – dårlig form gjør deg mindre oppmerksom og smerter og ubehag påvirker konsentrasjonen.
  • Medisiner – noen medisiner virker sløvende og må ikke brukes hvis du skal ut i trafikken.
  • Alkohol – gir lengre reaksjonstid og dårligere vurderingsevne. Du blir mer ukritisk og mener du selv er i toppslag når du egentlig er en vesentlig dårligere syklist.
Trygg Trafikk
  • Trygg Trafikk på Facebook
  • Trygg Trafikk på Twitter
  • Trygg Trafikk på YouTube
Meld deg på våre nyhetsbrev
  • Les vår personvernerklæring

  • Kontakt
  • Media
  • Personvern
  • Information in english
  • Vi bruker cookies
  • Design og kode av: Godt Sagt
Trykk enter for å søke