Å drepe et barn

Lær om oppmerksomhet og rus i trafikken gjennom oppgaver knytte til Stig Dagermans novelle Å drepe et barn.

Tips og info til læreren

Å drepe et barn – Kunnskap, oppmerksomhet og rus

Stig Dagerman skrev ofte tekster og angst om skyldfølelse, påvirket av de franske ekspresjonistene, Kierkegaard og Kafka. Parallellhistoriene og persongalleriet er tydelige, og gir et veldig godt grunnlag for videre rolleskriving

Les den tilpassede teksten av Stig Dagerman som opprinnelig ble skrevet i 1948

La gjerne elevene få tenkeskrive om følelsene i noen minutter. Del opplevelsene etterpå. Det er en sterkt tekst det kan komme mange gode refleksjoner rundt.

Reflekter om teksten ville vært anderledes om den skrevet hadde i dag. Gå så til neste frosk

Rolleskriving 

Elevene kan lett sette seg inn i rollene til persongalleriet etter å ha lest novellen. Både analyse, sammenligning og refleksjon er ideelt til denne novellen

Anbefalt  Bruk filmen og sammenlign virkemidler og opplevelse. Gjør det samme med den svenske originalteksten.

 

Vis kompetansemål

Kompetansemål i norsk

Vg1

  • lese nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk og andre språk, og gjøre rede for tema og språklige virkemidler
  • kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
  • skrive fagartikler der eleven greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige tema

Vg 2

  • skrive fagartikler der eleven gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
  • bruke kunnskap om grammatikk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster

Kompetansemål i religion og etikk

  • undre seg og reflektere over eksistensielle spørsmål og svar
  • analysere og drøfte ulike former for etisk argumentasjon
  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til mellommenneskelige relasjoner og identitet

 

Vurdering

Vurderingsforslag til Å drepe et barn

I undervisningen må de grunnleggende ferdighetene ses både i sammenheng med hverandre og på tvers av fag. De grunnleggende ferdighetene hører hjemme i alle fag, men fagene spiller ulike roller i utviklingen av de forskjellige ferdighetene.

Etisk refleksjon

Elevene skal kunne identifisere etiske dilemmaer og drøfte moralske spørsmål ved hjelp av egen erfaringsbakgrunn, evne til innlevelse og ulike etiske modeller og begreper. Etisk refleksjon gir mulighet til å håndtere store og små spørsmål, konflikter og utfordringer med betydning for skolesamfunnet, hverdagslivet og det globale samfunnet. Filosofiske tenkemåter gir elevene redskaper til å analysere argumentasjon og påstander.

Fra verdier prinsipper og verdier i Om faget

Faget gir øvelse i etisk refleksjon og bidrar til å utvikle elevenes dømmekraft.

Underveisvurdering

Videreutvikler og viser elevene kompetanse i etikk når de kan identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger. Elevene utvikler og viser kompetanse gjennom å ta ulike standpunkter, ta andres perspektiv og stå i meningsbrytninger på en måte som ivaretar den enkeltes integritet.

Overordnet del

Menneskerettighetene har sitt grunnlag i menneskeverdet og er en viktig del av fundamentet for rettsstaten. De bygger på universelle verdier som gjelder for alle uansett hvem de er, hvor de kommer fra, og hvor de befinner seg. Barnekonvensjonen er en del av menneskerettighetene og gir barn og unge et særlig vern. Opplæringen må være i samsvar med menneskerettighetene, samtidig som elevene skal tilegne seg kunnskap om menneskerettighetene.

Å drepe et barn - av Stig Dagerman

DET ER EN LETT DAG, og solen står på skrå over slettene. Snart vil klokke­ne ringe, for det er søndag. Mellom et par rugåkrer har to unge funnet en sti som de aldri før har gått, og i slettens tre landsbyer blinker vindusrutene. Menn barberer seg foran speilene på kjøkkenbordene, kvinner skjærer nynnende opp kaker til kaffen og barn sitter på gulve­ne og knapper sine liv. Det er den lykkelige morgenen til en ond dag, for denne dagen vil et barn drepes i den tredje bygden av en lykkelig mann. Ennå sitter barnet på gulvet og knapper sitt liv, og mannen som barberer seg sier at i dag skal de ta en rotur nedover elven – mens kvin­nen nynner og legger de nyskårne kakestykkene på et blått fat.

INGEN SKYGGE farer over kjøkkenet, og likevel står mannen som skal drepe barnet ved en rød bensin­pumpe i den første bygden. Det er en lykkelig mann, som titter inn i et fotoapparat, og i glasset ser han en liten blå bil, og ved siden av bilen en ung pike som ler. Mens piken ler og mannen tar det pene bildet, skrur bensinselgeren lokket fast på tanken og sier at de får ha en fin dag. Piken setter seg inn i bilen, og mannen som skal drepe et barn tar lommeboken opp av lommen og sier at de skal kjøre ut til havet, og ved havet skal de låne en båt og ro langt, langt ut. Gjennom de nedrullede rutene hører piken i forsetet hva han sier, hun lukker øynene, og når hun lukker øynene ser hun havet og mannen ved siden av seg i båten. Det er ikke en ond mann, han er glad og lykkelig, og før han går inn i bilen står han et øyeblikk foran kjøleren, som gnistrer i solen, og nyter glansen og duften av bensin og løvtrær. Ingen skygge faller over bilen, og den blanke støtfangeren har ingen merker og er heller ikke rød av blod.

MEN SAMTIDIG som mannen i bilen i den første bygden smeller igjen døren til venstre for seg og trekker ut starteren, åpner kvinnen i kjøkkenet i den tredje bygden skapet sitt og finner ikke noe sukker. Barnet, som har kneppet knappene og knyttet lissene i skoene, står på kne ved benken og ser elven som slynger seg mellom oretrærne og den svarte prammen som ligger trukket opp i gresset. Mannen, som skal miste sitt barn, er ferdigbarbert, og folder akkurat speilet sammen. På bordet står kaffekoppene, kakene, fløten og fluene. Det er bare sukkeret som mangler, og moren sier til barnet sitt at det skal løpe over til Larssons og låne et par biter. Og mens barnet åpner døren, roper mannen etter det at det må skynde seg, for båten venter på stranden og de skal ro så langt som de aldri før har rodd. Når barnet siden løper gjennom hagen, tenker det hele tiden på elven og på fiskene som vaker, og ingen hvisker til det at det bare har åtte minutter igjen å leve og at båten skal ligge der den ligger hele den dagen, og mange andre dager.

DET ER IKKE LANGT til Larssons, det er bare tvers over veien, og mens barnet litt senere løper over veien, kjører den lille blå bilen inn i den andre landsbyen. Det er en liten by med små, røde hus, og mennesker som nettopp har våknet sitter i sine kjøkkener med kaffekoppen løftet og ser bilen fare forbi på den andre siden av hekken med en høy sky av støv etter seg. Det går svært fort, og mannen i bilen ser poplene og de nytjærede telegrafstolpene skimte forbi som grå skygger. Det lukter sommer gjennom vindusruten, de farer ut av byen, de ligger fint og trygt midt på veien ennå. Det er deilig å kjøre helt alene på en myk, bred vei, og ute på sletten går det enda finere. Mannen er lykkelig og sterk, og med den høyre albuen kjenner han sin kvinnes kropp. Det er ikke en ond mann. Han har hastverk for å komme fort ut til havet. Han ville ikke ha gjort en flue fortred, men likevel skal han snart drepe et barn. Mens de i full fart nærmer seg den tredje bygden, lukker piken øynene og leker at hun ikke vil åpne dem før de kan se havet, og hun drømmer i takt med bilens myke krengninger om hvor blankt det vil ligge.

FOR SÅ UBARMHJERTIG er livet konstruert at et minutt før en lykkelig mann dreper et barn, er han ennå lykkelig, og et minutt før en kvinne skriker av gru, kan hun lukke øynene og drømme om havet, og det siste minuttet i et barns liv kan dette barnets foreldre sitte i et kjøkken og vente på sukker og snakke om barnets hvite tenner og om en rotur, og barnet selv kan lukke en grind og begynne å gå over en vei med et par sukkerbiter i hvitt papir i den høyre hånden, og hele dette siste minuttet ikke se noe annet enn en lang, blank elv med store fisker og en bred pram med tause årer.

ETTERPÅ ER ALLTING for sent. Etter­på står en blå bil på skrå over veien og en skrikende kvinne tar hånden fra munnen og hånden blør. Etterpå åpner en mann en bildør og prøver å stå på beina enda han har en avgrunn av gru inni seg. Etterpå ligger et par hvite sukkerbiter meningsløst strødd utover i blod og grus, og et barn ligger ubevegelig på magen med ansiktet hardt presset ned mot veien. Etterpå kommer to bleke mennesker, som ennå ikke har drukket ut kaffen, løpende ut gjennom en grind og ser et syn på veien som de aldri vil glemme. For det er ikke sant at tiden leger alle sår. Tiden leger ikke et drept barns sår, og den leger svært dårlig smerten hos en mor som hadde glemt å kjøpe sukker og sender barnet sitt over veien for å låne, og like dårlig leger den angsten hos en en gang lykkelig mann som har drept det.

FOR DEN SOM HAR drept et barn, kjører ikke ut til havet. Den som har drept et barn, kjører langsomt hjem i taushet, og ved siden av seg har han en stum kvinne med bandasjert hånd, og i alle bygder som de passerer ser de ikke et eneste menneske som er i godt humør.

ALLE SKYGGER er meget mørke, og når de skilles er det fremdeles under taushet, og mannen som har drept barnet, vet at denne tausheten er hans fiende og at han kommer til å trenge år av sitt liv for å beseire den ved å skrike at det ikke var hans skyld. Men han vet at det er løgn, og i sine netters drømmer vil han i stedet ønske å få et eneste minutt av sitt liv tilbake for å gjøre dette eneste minuttet annerledes.

Skriveoppgaver

Se skriveoppgavene til Å drepe et barn

ROLLESKRIVING – 360

Velg en av karakterene nedenfor og skriv videre på novellen. Ta utgangspunkt at ulykken skjedde i 2019 

Velg fra forslagene nedenfor:

Far Faren i novellen skriver et innlegg i lokalavisen om trafikksikkerhet. Han bruker sin egen opplevelse for å beskrive følelsene sine.

Sjåfør Mange blir berørt av hendelsen sjåføren har vært gjennom. Beskriv følelser gjennom sjåføren og berørte karakterers handlinger og tankereferater. Velg sjanger og forfatterperspektiv!

Mor Fortsett novellen der den slapp, og skriv fra morens perspektiv de neste dagene, ukene, månedene eller årene. Valgfri sjanger!

Kjæresten til sjåføren Du skal ta rollen som kjæresten til sjåføren. Hun er på Snap med sin beste venninne. Sett deg inn i kjærestens situasjon, og skriv en samtale mellom venninnene.

Sjekk dette!

(Utdrag fra Skrivesenterets sider)

Lesing: Du må kunne lese slik at du forstår tekstvedleggene, og du må kunne lese oppgaven og forstå den

Faglig kunnskap: Du må kunne sette tekstene du bruker inn i en faglig sammenheng, og du må beherske et fagspråk.

Skriving: Du må ha strategier for å planlegge og skrive tekster med god struktur og sammen­heng, revidere tekstene under­veis og finpusse dem til slutt. Mer informasjon finner du på www.skrivesenteret.no under ressurser.

Hvorfor lese «å drepe et barn»?

Det gir rom for å sette seg inn i en tekst med seg selv i rollen og tilpasser skriving til egen forståelse og refleksjon.

Vurderingsveiledning for norsk skriftlig uttrykker det slik: «Tolkninger og analyser er oppgavetyper der elevene skal gjøre greie for form og innhold i tekster ved hjelp av fagspråk og reflektere over tekstene.» Mer om dette finner du på www.skrivesenteret.no under modelltekster. Det er ingen skarpe skiller mellom tolkning og analyse, selv om begrepet tolkning er knyttet til mening og forståelse. Både i tolkninger og analyser forventes det at elevene kan vise og begrunne sin forståelse av teksten.

Se filmen "Att döda ett barn"

«Att döda ett barn» ble til da den svenske nasjonalforeningen for trafikksikkerhet ba forfatteren Stig Dagerman om å skrive en avskrekkende historie i kampen mot trafikkulykker. Året var 1948.

Klikk på frosken for å se filmatiseringen.

Ekstra oppgaver

Oppgaver til film og tekst under

1. Se filmene fra Death Trip nedenfor

2. Les teksten Fakta om ruskjøring

3. Se filmen Å tape i lotto

4. Med sidemannen eller i gruppe:

–  Diskuter  budskapet i filmen!

– Er det greit å kjøre med litt promille i blodet så lenge farten er lav og turen kort?

– Hva tror dere er gode og riktige virkemidler for å få ned antallet som kjører rusa?

– Drøft for og mot å heve/senke promillegrensen fra 0,2. Og bør dere være samme promillegrense for bil og båt?

 

Fakta om ruskjøring

  • Det er farlig og ulovlig å kjøre i ruset tilstand.
  • En ruset sjåfør øker sjansen for en alvorlig ulykke dramatisk.
  • Som passasjer har man et ansvar dersom man tror eller vet at sjåføren kan være ruset.
  • Trøtthet og rus kan ha samme type effekt.
  • Man kan bli fratatt førerkortet dersom man gjentatte ganger blir tatt med narkotika. (paragraf 34 i veitrafikkloven)
  • Man skal forsøke å hindre at andre kjører i ruset tilstand, og si ifra dersom man vet om det.

Fra læreplanverket - Novellen