Remerk

Remerk: Lansering av reflekterende motekolleksjoner fra RiccoVero og Moods of Norway.

Lansering av Remerk på Norsk design- og arkitektursenter. Moods of Norway og Ricco Vero viste frem flere jakker med integrert og godkjent refleks.
Moods of Norway har designet flere jakke mer integrert refleks.
Publikum kunne lyse på klærne for å få frem reflekseffekten.
Flere av jakkene fra Moods of Norway.
Vinterjakke fra Moods of Norway med refleks.
På lanseringen av Remerk hang det blant annet informasjonsplakat om designprosessen.
Ricco Vero har designet flere jakker med integrert refleks.
Ricco Vero har laget fine jakker med refleks.
Jakker og paraplyer med refleks som lyser opp i rommet.
Plakater fra Remerk-lanseringen.
Fem utstilte jakker fra Ricco Vero for kvinner, som alle har integrert refleks på ulike steder.
Tilskuer bruker lommelykt og lyser opp klærne slik at refleksen blir synlig.
Det ble også laget en brosjyre til Remerk arrangementet som ble holdt på DogA, Norsk design- og arkitektursenter.

 

Utdeling av reflekser og holdningskampanjer for å øke bevisstheten hos de myke trafikantene hadde lenge vært de tradisjonelle tiltakene. Sogn og Fjordane Trafikktryggingsutval (FTU) så seg imidlertid lei av at refleksene de delte ut endte i skuffer og skap og ikke på jakka en mørk høstnatt.

Ildsjel

Fylkesordførar Åshild Kjelsnes er tidligere leder for FTU, trafikktryggingsutvalet i fylkeskommunen.

– Dette med refleks har vore eitt av mine hjartebarn, seier ho.

– Fylkeskommunen har som forvaltingsnivå eit ansvar for trafikktryggleik gjennom Veglova. FTU er eit politisk underutval, og dette med refleksbruk har vore eitt av tiltaka. Kvart år har vi brukt 100-150 000 kroner på refleks som blir delte ut. Og rett nok ligg vi høgt på statistikken når det gjeld refleksbruk, men vi kjem ikkje høgare. Det blir ikkje fleire som brukar refleks. Så etter kvart vart vi leie av kvart år å løyve pengar til nye refleksbrikker og vri hovudet for å finne ut korleis ein skulle gjere desse så fancy at dei vart brukte. Ikkje minst: Korleis nå den gruppa som er mest ulukkesutsett, ungdomsgruppa, seier Kjelsnes.

Samarbeid med klesbransjen

Samvittigheten førte dem til et samarbeid med det kreative miljøet Farmhouse i Stryn.

– Gjennom brukerundersøkelser fant vi ut at refleks var ukult, en unaturlig tilleggsting, noe man glemmer å ta den på seg, og noe som ødela plagget, sier Gro Flølo i Farmhouse og kreativ leder i prosjektet.

– Vi sendte raskt et blikk over i en bransje som både er tilgjengelig, kan skape aksept for materialet, og gjøre refleksen integrert slik at man slipper å huske å ta den på seg, nemlig kles- og tekstilbransjen, forteller Flølo.

Men mulighetene for å integrere refleks måtte utvikles og en trendsettende bransje måtte overbevises. Gjennom presentasjon av prototyper for noen utvalgte klesprodusenter fikk Farmhouse med  Moods of Norway og RiccoVero i en pilotsatsing.

Bak prosjektet står:

Prosjekteier: Sogn og Fjordande Fylkeskommune v/ Sogn og Fjordane Trafikktryggingsutval
Utvikling og design: Farmhouse – Norwegian Creative Center
Pilotaktører: Moods of Norway og RiccoVero
Partnere: Trygg Trafikk, Samferdselsdepartementet

Del dette på:

Facebook Twitter