Bakovervendt sikring er best

Bakovervendt sikring gir klart best sikkerhet for småbarn. Barn bør derfor sikres bakovervendt så lenge som mulig, minst til de er fire år.

Både kollisjonstester og reelle ulykker viser at det sikreste for små barn er å være sikret i et bakovervendt barnesete. Små barn har et stort og tungt hode i forhold til resten av kroppen. Samtidig er muskulatur og beinbygning mindre utviklet enn hos større barn og voksne.

Bakovervendt

Når barnet sitter bakovervendt blir kroppen og hodet presset mot seteryggen ved en frontkollisjon. Kreftene blir derfor fordelt over en større flate slik at belastningen blir mindre. Hode og nakke får liten eller ingen tilbakesleng.

Forovervendt

Når barnet sitter med kjøreretningen, vil nakke og hode få stor bevegelse i en frontkollisjon, fordi hodet kastes frem mens kroppen holdes fast av selene i barnesetet. Nakkemusklene kan overstrekkes slik at det gir varig mén. Barnet får også en kraftig tilbakesleng med ny belastning på nakken og hodet.

Effekt av ulike beskyttelsessytemer
Bakovervendt barnesete 90-95 %
Forovervendt barnesete/bilpute 50-60 %
Bilbelte for barn under 10 år 20-30 %
Bilbelte for voksne 50-60 %

Denne tabellen viser hvilken skadereduserende effekt de ulike løsningene har, sammenlignet med å sitte usikret. ( Kilde: Folksam)

Bøyde ben er ikke farlig

Mange foreldre snur barna tidlig fordi de mener barna sitter ubehagelig hvis de har bena bøyd når de sitter i en bakovervendt barnestol. Barn tar ikke skade av å sitte med bøyde ben, og de synes som oftest ikke det er ubehagelig heller. Det gjelder her som ellers på lengre bilturer med barn; ta noen pauser og la alle i bilen komme ut og strekke på seg.

Enda viktigere i nye biler

I nye moderne biler er det enda viktigere at barn sitter sikret bakovervendt. Dagens biler har en stiv konstruksjon for å bevare bilens kupe intakt ved kollisjoner. Det øker muligheten for at personene i bilen overlever, men stiller samtidig høye krav til bilens beskyttelsessystem. For barn som sitter forovervendt blir belastningen på nakken stor, fordi mindre av kreftene ved en kollisjon tas ut ved at kupeen deformeres.

Del dette på:

Facebook Twitter