Hopp til hovedinnhold
  • Gå
    • Bruk beina
    • Refleks
    • Hvilken side av veien skal vi gå på?
    • Trafikkregler for fotgjengere
    • Nyttige tips til fotgjengere
    • Trafikksikker kommune
    • Nettbutikk
  • Sykle
    • Trygg og sikker sykling
    • Barn som sykler
    • Barn med på sykkelen
    • Sykkelhjelm
    • El-sykkel
    • Lover og regler på sykkel
    • Nullvekst og nullvisjon
    • Trafikksikker kommune
    • Nettbutikk
  • Kjøre
    • Barn i bil
    • Fart
    • Bilbelte og sikring
    • Sikkerhet i bil
    • MC og andre kjøretøy
    • Bobil
    • Tips på veien
    • Øvelseskjøring og førerkort
    • Rus og helse
    • Trafikksikker kommune
    • Nettbutikk
  • Om Trygg Trafikk
    • Om organisasjonen
    • Kontakt
    • Regionkontor
    • Trafikksikkerhetskonferansen
    • Statistikk
    • Dokumenter og lenker
    • Ledige stillinger
    • Samarbeidspartnere
    • Media
    • Trygg Trafikk mener
    • Aktuelt
    • Kurs og aktiviteter
    • Trafikksikker kommune
    • Nettbutikk
Trygg Trafikk
  • Barnehage
  • Barnas Trafikklubb
  • Skole
Trygg Trafikk
Hjem » valgfaget trafikk – dummy » 10. Sykkelregler og skilt » Sykkeltrening i skolegård

Sykkeltrening i skolegård

Del på Facebook Del på Twitter Skriv ut denne siden Send denne siden i en e-post
Sykkeltrening i skolegård
Sykkeltrening i skolegård
Sykkeltrening i skolegård
Sykkeltrening i skolegård
Sykkeltrening i skolegård
Sykkeltrening i skolegård
Sykkeltrening i skolegård
Sykkeltrening i skolegård
Sykkeltrening i skolegård

Beskrivelse av øvelser i skolegård
Handlinger som utføres ofte, blir gradvis automatisert. Gode sykkelferdigheter frigjør kapasitet til å tolke og bearbeide informasjon, ta beslutninger og handle.

Sykkeløvelsene som er vist er et forslag og kan gjennomgås i fellesskap før man går ut i skolegården. Ha rutiner for elever som mangler hjelm eller som har mangler på sykkelen.

Anbefalt utstyr:

  • stoppeklokke og eventuelt sykkelcomputer
  • målebånd
  • vippeplanke (3 m x 20 cm)
  • markører, for eksempel kjegler, plastflasker, kritt, tau eller liknende
  • fløyte

Start
Sett sykkelen i bevegelse uten å berøre de markerte linjene eller sette foten i bakken.

Tips for å øke vanskelighetsgraden:

  • Gjør linjene smalere og lengre
  • Varier blikket; se rett ned, til siden eller rett frem
  • Sett ut bord og halvliterflasker som skal flyttes fra A til B
  • Sett ut plakat(er) med oppmerksomhetsoppgaver halvveis i løypa. Eksempler på plakater: et regnestykke, en variant av Kims lek, trafikkskilt, figurer, engelske setninger, beskjeder
  • Ha plakatene på en side, begge sider eller slik at de som sykler må snu seg og løse oppgaven etter at plakaten er passert

Passering av hindring

Se deg tilbake over venstre skulder, gi tydelig tegn og sving til venstre. Passer hindringen uten å vingle eller sette foten i bakken. Svingen gjøres med begge hendene på styret.

Tips for å øke vanskelighetsgraden:

  • Passer hindringen med ulik fart
  • Passer hindringen med en hånd på styret

Slalåm

Sykle slalåm mellom markører uten å berøre disse eller sette foten i bakken.

Tips for å øke vanskelighetsgraden:

  • Sett kjeglene tettere
  • Sett ut plakat(er) med oppmerksomhetsoppgaver halvveis i løypa. Eksempler på plakater: et regnestykke, en variant av Kims lek, trafikkskilt, figurer, engelske setninger, beskjeder

Balanse 

Sykle i gangfart over en vippeplanke uten å komme utenfor eller sette foten i bakken.

Tips for å øke vanskelighetsgraden:

  • Ha en smalere og en høyere planke

Vending 

Se deg tilbake mot venstre, gi tydelig tegn og deretter snu uten å berøre markeringene eller sette foten i bakken. Svingen gjøres med begge hendene på styret.

Tips for å øke vanskelighetsgraden:

  • Gjør buen så trang som mulig
  • Skriv ned en oppgave i asfalten e.l som distraherer elevene
  • Lydoppgave: gi elevene en muntlig oppgave mens de er i ferd med å snu

Sinkesykling

Bruk minst 10 sekunder på 10 meter uten å berøre markeringene eller sette foten i bakken.

Tips for å øke vanskelighetsgraden:

  • Gjør linjene smalere
  • Varier blikket; se rett ned, til siden eller rett frem
  • Lag et stopp-punkt midtveis i løypa hvor elevene gjør full stopp før de sykler videre (uten å berøre bakken)

Brems
La elevene arbeide i grupper. Målet er å stanse sykkelen så raskt som mulig uten å låse noen av hjulene. Elevene deler på å sykle, måle og dokumentere. Prøv forskjellen på å stoppe ved angitt markering og å stoppe på signal. Dokumenter og sammenlign resultater og trekk konklusjoner. Drøft praktiske konsekvenser av erfaringene.

Tips for å variere øvelsen:

  • Varier farten
  • Bruk kun bakbrems, kun forbrems og deretter begge
  • Mål opp bremselengder ved tørr asfalt. Hvordan vil bremselengdene bli på våt asfalt? Snø?
  • Ha på passasjer (NB! kun for øvelsens skyld, ikke lov i trafikken)

Hvem er raskest?

  • Sett opp øvelsen i en ferdighetsløype, gjerne med oppgaver som skal løses og huskes til slutt
  • Ta tiden på elevene
  • Kår en vinner!
Trygg Trafikk
  • Trygg Trafikk på Facebook
  • Trygg Trafikk på Twitter
  • Trygg Trafikk på YouTube
Meld deg på våre nyhetsbrev
  • Les vår personvernerklæring

  • Kontakt
  • Media
  • Personvern
  • Information in english
  • Vi bruker cookies
  • Design og kode av: Godt Sagt
Trykk enter for å søke