Sykkeltrening i skolegård


















Beskrivelse av øvelser i skolegård
Handlinger som utføres ofte, blir gradvis automatisert. Gode sykkelferdigheter frigjør kapasitet til å tolke og bearbeide informasjon, ta beslutninger og handle.
Sykkeløvelsene som er vist er et forslag og kan gjennomgås i fellesskap før man går ut i skolegården. Ha rutiner for elever som mangler hjelm eller som har mangler på sykkelen.
Anbefalt utstyr:
- stoppeklokke og eventuelt sykkelcomputer
- målebånd
- vippeplanke (3 m x 20 cm)
- markører, for eksempel kjegler, plastflasker, kritt, tau eller liknende
- fløyte
Start
Sett sykkelen i bevegelse uten å berøre de markerte linjene eller sette foten i bakken.
Tips for å øke vanskelighetsgraden:
- Gjør linjene smalere og lengre
- Varier blikket; se rett ned, til siden eller rett frem
- Sett ut bord og halvliterflasker som skal flyttes fra A til B
- Sett ut plakat(er) med oppmerksomhetsoppgaver halvveis i løypa. Eksempler på plakater: et regnestykke, en variant av Kims lek, trafikkskilt, figurer, engelske setninger, beskjeder
- Ha plakatene på en side, begge sider eller slik at de som sykler må snu seg og løse oppgaven etter at plakaten er passert
Passering av hindring
Se deg tilbake over venstre skulder, gi tydelig tegn og sving til venstre. Passer hindringen uten å vingle eller sette foten i bakken. Svingen gjøres med begge hendene på styret.
Tips for å øke vanskelighetsgraden:
- Passer hindringen med ulik fart
- Passer hindringen med en hånd på styret
Slalåm
Sykle slalåm mellom markører uten å berøre disse eller sette foten i bakken.
Tips for å øke vanskelighetsgraden:
- Sett kjeglene tettere
- Sett ut plakat(er) med oppmerksomhetsoppgaver halvveis i løypa. Eksempler på plakater: et regnestykke, en variant av Kims lek, trafikkskilt, figurer, engelske setninger, beskjeder
Balanse
Sykle i gangfart over en vippeplanke uten å komme utenfor eller sette foten i bakken.
Tips for å øke vanskelighetsgraden:
- Ha en smalere og en høyere planke
Vending
Se deg tilbake mot venstre, gi tydelig tegn og deretter snu uten å berøre markeringene eller sette foten i bakken. Svingen gjøres med begge hendene på styret.
Tips for å øke vanskelighetsgraden:
- Gjør buen så trang som mulig
- Skriv ned en oppgave i asfalten e.l som distraherer elevene
- Lydoppgave: gi elevene en muntlig oppgave mens de er i ferd med å snu
Sinkesykling
Bruk minst 10 sekunder på 10 meter uten å berøre markeringene eller sette foten i bakken.
Tips for å øke vanskelighetsgraden:
- Gjør linjene smalere
- Varier blikket; se rett ned, til siden eller rett frem
- Lag et stopp-punkt midtveis i løypa hvor elevene gjør full stopp før de sykler videre (uten å berøre bakken)
Brems
La elevene arbeide i grupper. Målet er å stanse sykkelen så raskt som mulig uten å låse noen av hjulene. Elevene deler på å sykle, måle og dokumentere. Prøv forskjellen på å stoppe ved angitt markering og å stoppe på signal. Dokumenter og sammenlign resultater og trekk konklusjoner. Drøft praktiske konsekvenser av erfaringene.
Tips for å variere øvelsen:
- Varier farten
- Bruk kun bakbrems, kun forbrems og deretter begge
- Mål opp bremselengder ved tørr asfalt. Hvordan vil bremselengdene bli på våt asfalt? Snø?
- Ha på passasjer (NB! kun for øvelsens skyld, ikke lov i trafikken)
Hvem er raskest?
- Sett opp øvelsen i en ferdighetsløype, gjerne med oppgaver som skal løses og huskes til slutt
- Ta tiden på elevene
- Kår en vinner!