Skolebarn

Trafikkopplæring for alle

Barnehage- og skolenivå

Prinsipper og anbefalinger

1. Alle barn og unge får trafikkopplæring gjennom hele utdanningsløpet

  • Fortsett å omtale trafikkopplæring som en tydelig del av nullvisjonen med klare mål og tiltak i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei samt i regionale og kommunale planer. 
  • Samferdselsmyndighetene har hovedansvar for trafikksikkerhet, men trafikkopplæringen i barnehage og skole må forankres hos utdanningsmyndighetene på nasjonalt nivå, fylkes- og kommunenivå. 
  • Del eksempler på god praksis og lag systemer for veiledning og oppfølging, for eksempel gjennom tiltak som Trafikksikker kommune, Trafikksikker fylkeskommune og Hjertesone

2. Barnehagens og skolens planverk sikrer progresjon i trafikkopplæringen

  • Vis hvilke muligheter som ligger i barnehagens rammeplan og i Kunnskapsløftet for å gi trafikkopplæring av god kvalitet med kontinuitet og progresjon gjennom hele utdanningsløpet.  
  • Sikre at trafikksikkerhet er en viktig del av internkontrollsystemet til barnehager og skoler.  
  • Hjelp skoler til å organisere arbeidet på hensiktsmessige måter, for eksempel gjennom Trafikksikker kommune og Trafikksikker fylkeskommune.

3. Trafikkopplæringen har strategiske og operasjonelle mål



Eksempler til prinsipp 1

Regional plan for mobilitet for Agder 2023-2033

Regional plan for mobilitet for Agder 2023-2033

Sammen gjør vi reisen enkel, trygg og grønn.

Forebyggende arbeid og tidlig innsats har dokumentert positiv effekt. Det er derfor viktig å identifisere grupper med forhøyet risiko i trafikken, slik at det kan settes inn målrettede tiltak for disse gruppene. Trafikksikkerhetsplanene har som hovedfunksjon å være styringsverktøy for et målrettet trafikksikkerhetsarbeid i kommunen. Det er viktig at det er en rød tråd i arbeidet, fra nasjonalt til lokalt nivå.

Sigdal kommune trafikksikkerhetsplan 2022-2026

Kommunale planer

Sigdal kommune trafikksikkerhetsplan 2022-2026, Buskerud
Det finnes en god planstruktur på nasjonalt nivå, og stadig flere kommuner tar i bruk en mal for kommunal trafikksikkerhetsplan som følger den samme strukturen.

Plan for grønn mobilitet og trafikksikkerhet 2019-2029, Strand kommune, Rogaland
Her er blant annet Trafikksikker kommune, trafikkopplæring og Barnetråkk omtalt i en samlet strategi for å få flere til å sykle og gå, på en trygg måte.

Eksempler til prinsipp 2

La barna sykle eller gå til skolen, oppfordrer Trygg Trafikk.

Opplæringsressurser fra Trygg Trafikk

Barnas Trafikklubb er laget for barn i barnehage, skole og SFO. Lærer og foresatte finner morsomme og engasjerende læringsaktiviteter og spennende materiell som gjør trafikksikkerhet til en naturlig del av barnas hverdag.

cycling with the speed. Focus on the handlebars.

Trafikkopplæring på sykkel – barnetrinnet

Sykkeldyktig skal bidra til at alle barn skal få like muligheter til å skaffe seg gode ferdigheter på sykkel og grunnleggende kunnskap om trafikksikkerhet. Sykkeldyktig.no er et verktøy for alle lærere i grunnskolen.

Sykkeldyktig er et samarbeid mellom Syklistforeningen, NAF og Trygg Trafikk. Sykkeldyktig er et godt eksempel på samordning og styring av trafikk- og mobilitetsopplæring.

Trafikkopplæring for ungdom

Ungdom er særlig risikoutsatt i trafikken og skal få et særlig fokus i tiltaksplanen. Skolen har gode muligheter for å bruke trafikk som tverrfaglig faglig tema – både på ungdomsskolen og videregående skole. Underveis er en digital lærebok med mange ferdige undervisningsopplegg for disse trinnene.

Eksempel til prinsipp 3

Progresjon i trafikkopplæringen

Trafikkopplæring bør gjennomføres med progresjon og kvalitet, slik at barn og unge stadig kan bli klare for nye trafikantroller. Skisse for innhold og progresjon i trafikkopplæringen fra barnehage til videregående.