Kunnskapsbaserte anbefalinger

Anbefalingene er i tråd med nyere forskning om barns risikoforståelse og på kunnskap om hvilke opplæringstiltak som har best effekt. De bygger på samarbeid med ETSC (European Transport Safety Council) og norske utdannings- og forskningsinstitusjoner.

LEARN!

LEARN! (Leveraging Education to Advance Road Safety Now!) er et prosjekt i regi av European Transport Safety Council (ETSC), Fundación MAPFRE og Flemish Foundation for Traffic Knowledge (VSV). Prosjektet har som mål å forbedre kvaliteten på trafikk- og mobilitetsopplæringen i Europa ved å gi informasjon, verktøy og ressurser til utdanningseksperter samt politiske anbefalinger til beslutningstakere.

Internasjonale forpliktelser

Land i Europa har ved flere anledninger forpliktet seg til å gi opplæring i trafikksikkerhet. Barnekonvensjonen og FNs bærekraftsmål er to av eksemplene på dette.

Det er stor enighet om at trafikk- og mobilitetsopplæring er viktig for barn og unge.

Aktuelt fra Norge

Barn, oppmerksomhet og sykling

Barn, oppmerksomhet og sykling (BOS) er et forskningsprosjekt i regi av SINTEF på oppdrag fra Trygg Trafikk. Hovedmålet var å utvikle, prøve ut og evaluere en ny modell for trafikkopplæring på sykkel basert på det vitenskapelige konseptet Mind, Brain and Education. Her utnyttes samspillet mellom nevro-vitenskap, psykologi og pedagogikk. Ferdig undervisningsmateriell basert på forskningen er publisert i Sykkeldyktig.

Virtual Risk Management – (ViRMa)

Dette er et pågående forskningsarbeid ved Dronning Mauds Minne. Målet med ViRMa er å øke forståelsen for hvordan barn utvikler kompetanse i risikovurdering og risikohåndtering gjennom risikofylt lek. Dette skal undersøkes på en trygg og etisk forsvarlig måte ved bruk av virtuell virkelighet (VR). Trafikk, lek ved vann og frilek er scenarier som tas i bruk.

Utvikling av risikoforståelse hos barn

Prosjektet utvikler realistiske situasjoner som barna skal håndtere. Bruk av VR og sensorer vil gi innblikk i barnets faktiske håndtering av situasjonen og belyse barnets kompetanse i vurdering og håndtering av risiko. Sammen med barnets tidligere erfaring i lek og fysisk aktivitet, vil man få kunnskap om hvordan barn utvikler kompetanse i risikohåndtering, og hvordan man kan forebygge ulykker og skader.