Trygg Trafikk
If Forsikring

Alt var ikke bedre før!

Har du bilder fra bilturer fra da du var liten? Del dem med oss her! Hjelp oss å dokumentere hvordan trafikk­sikkerheten i Norge var før.

Mange sier at alt var bedre før. Det stemmer ikke alltid, og i alle fall ikke for trafikksikkerhet.

Les mer
Drepte barn (0-14) i trafikken
Registrerte personbiler
0 0k
50 500k
100 1000k
150 1500k
200 2000k
250 2500k
1970
1980
1990
2000
2010
1965
98 drepte
Kilde: SSB og Trygg Trafikk

I 1969 omkom så mange som 103 barn i trafikken i Norge. Mens i 2019 omkom det ingen barn. Det viser hvor langt vi har kommet innenfor trafikksikkerhet her til lands – særlig for de minste.

Nå trenger vi din hjelp til å dokumentere hvordan trafikksikkerheten i Norge var før. Har du bilder fra bilturer før i tiden? Fra den tiden når sikkerheten ikke var på topp? Kanskje var det litt mange i baksetet? Som lå og sov i baksetet? Eller flere som delte ett sikkerhetsbelte?

Mye som var vanlig før er helt utenkelig i dag. Det er de historiene vi nå ønsker å samle, enten de er fra 50-, 70- eller 90-tallet.

Har du en historie eller et bilferieminne, del det med oss. Bildet behøver ikke vise den manglende sikkerheten – det kan også bare være av bilen eller familien foran bilen på en raste- eller campingplass.

De fem beste vinner årsabonnement på bilstol eller gavekort til en verdi av 2000 kroner i sikkerhetsbutikken til If. I tillegg deler vi ut ti aktivitetspakker som trøstepremie. Pakken inneholder to morsomme trafikkspill, fire underholdende bøker for barn og fem reflekser.

Tidslinje

Utvikling av trafikk­sikkerheten i Norge:

  • 1807

    Høyrekjøring innføres i Norge.

  • 1936

    Som første land i verden innføres det en promillegrense på 0,5.

  • 1937

    Bilder fra 1937:

  • 1938

    Rundskriv om varselskilt og signaler for regulering av ferdselen, bedre kjent som «trafikkregler», vedtas.

  • 1947-1953

    Bilder fra 1947-1953:

  • 1956

    Landsforeningen for å fremme Trygg Trafikk etableres.

  • 1962-1970

    Bilder fra 1962-1970:

  • 1971

    Det blir påbudt å montere belter i nye person- og varebiler.

    Bilder fra 1971:

  • 1972-1974

    Bilder fra 1972-1974:

  • 1975

    Påbud om bruk av bilbelte for personer over 15 år, men bare i forsetet.

    Bilder fra 1975:

  • 1976-1978

    Bilder fra 1976-1978:

  • 1979

    Gebyr på 200 kr innføres om man ikke bruker belte.

    Bilder fra 1979:

  • 1981-1983

    Bilder fra 1981-1983:

  • 1985

    Det blir påbudt å bruke belte både i forsetet og baksetet for personer over 15 år.

    Det innføres også monteringspåbud i baksetet med trepunktsseler på sideplassene og hoftebelte i midten

    Bilder fra 1985:

  • 1986

    Bilder fra 1986:

  • 1988

    Brukspåbudet for belte utvides til alle personer uansett alder.

    Påbudet gjelder også for lastebiler, busser og kombinerte biler. Det blir påbudt å sikre barn (0-3 år) i tilpasset sete.

    Bilder fra 1988:

  • 1989-1990

    Bilder fra 1989-1990:

  • 1991

    Monteringspåbud for belte i turbusser, men bare på de mest utsatte sitteplassene.

  • 1992-1994

    Bilder fra 1992-1994:

  • 1999

    Det blir krav om bilbelte for busser i klasse to og tre.

  • 2000

    Gebyr for å kjøre uten belte økes til 750 kr.

  • 2001

    Nullvisjonen forankres politisk. Målet er nå null omkomne eller hardt skadde i trafikken.

  • 2004

    Bilstolreglementet som mange av dagens bilstoler er godkjent etter kommer.

    Bilstolene blir inndelt i ulike grupper etter vektgrenser. Krav om å sitte bakovervendt frem til 9 kg.

    Bilbeltegebyret økes til kr 1500 kr.

    Prikkbelastning på førerkortet innføres.

  • 2006

    I 20016 ble forskriften skjerpet ytterligere.

    Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr.

  • 2007

    Bilder fra 2007:

  • 2009

    Plus Test: En av verdens tøffeste kollisjonstester for bilbarnestoler: høyere hastigheter og kollisjonspuls.

    I Plus-testen måler de kreftene barnets nakke utsettes for i en frontkollisjon. Testen gjennomføres av VTI i Sverige.

  • 2010

    Andelen 1-3 åringer som sikres bakovervendt:

    20%
    30%
    40%
    50%
    60%
    2010
    2012
    2014
    2016
    2018
    Kilde: Trygg Trafikk
  • 2013

    Nytt bilbarnestolreglement med strengere krav.

    Bilstolene er ikke lengre godkjent etter vekt, men barnets lengde. Krav om at barnet sikres bakovervendt til minst 15 måneder.

Flere bilder fra gamle dager:

Utforsk korktavla her