Trygg Trafikk
If Forsikring

Mange sier at alt var bedre før. Det stemmer ikke alltid, og i alle fall ikke for trafikksikkerhet.

Les mer
Drepte barn (0-14) i trafikken
Registrerte personbiler
0 0k
50 500k
100 1000k
150 1500k
200 2000k
250 2500k
1970
1980
1990
2000
2010
1965
98 drepte
Kilde: SSB og Trygg Trafikk

I 1969 omkom så mange som 103 barn i trafikken i Norge. Mens i 2019 omkom det ingen barn. Det viser hvor langt vi har kommet innenfor trafikksikkerhet her til lands – særlig for de minste.

60-tallet:

Best sikret i nabolaget

Da Eilif Hugo Hansen (59) leste statistikken som beskrev trafikksikkerhet før i tiden slo det ham at hans egen opplevelse som 60-tallsbarn var ganske annerledes.

Les mer
70-tallet:

Husker du bilsetene og bilbeltene fra 70-tallet?

Oppveksten til Kathe på 70-tallet var veldig annerledes enn for barn i dag. Spesielt med tanke på trafikksikkerhet.

Les historien hennes her.
80-tallet:

Drømmeferien på fire hjul

Anita elsket bilferiene med familien på 80-tallet. Hun har nå egne barn og ser hvor mye trafikksikkerheten har utviklet seg de siste 40 årene.

Les historien hennes her
80-tallet:

På familietur i hjemmesnekret campingvogn

På 80-tallet bygde Per Fredrik om familiebilen til å ha sengeplasser på langturer. Trygt var det ikke, men veldig praktisk og stas.

Les hele historien her
90-tallet:

Bilferie på 90-tallet: Praten gikk fra Norge til Danmark

Det er ikke så lenge siden det måtte mer enn en skjerm til for å underholde de minste i baksetet. Lisa Sordal har mange gode minner fra opplevelsesrike bilturer til Danmark og Setesdal.

Les mer
Tidslinje

Utvikling av trafikk­sikkerheten i Norge:

  • 1807

    Høyrekjøring innføres i Norge.

  • 1936

    Som første land i verden innføres det en promillegrense på 0,5.

  • 1937

    Bilder fra 1937:

  • 1938

    Rundskriv om varselskilt og signaler for regulering av ferdselen, bedre kjent som «trafikkregler», vedtas.

  • 1947-1953

    Bilder fra 1947-1953:

  • 1956

    Landsforeningen for å fremme Trygg Trafikk etableres.

  • 1957-1970

    Bilder fra 1957-1970:

  • 1971

    Det blir påbudt å montere belter i nye person- og varebiler.

    Bilder fra 1971:

  • 1972-1974

    Bilder fra 1972-1974:

  • 1975

    Påbud om bruk av bilbelte for personer over 15 år, men bare i forsetet.

    Bilder fra 1975:

  • 1976-1978

    Bilder fra 1976-1978:

  • 1979

    Gebyr på 200 kr innføres om man ikke bruker belte.

    Bilder fra 1979:

  • 1981-1984

    Bilder fra 1981-1984:

  • 1985

    Det blir påbudt å bruke belte både i forsetet og baksetet for personer over 15 år.

    Det innføres også monteringspåbud i baksetet med trepunktsseler på sideplassene og hoftebelte i midten

    Bilder fra 1985:

  • 1986

    Bilder fra 1986:

  • 1988

    Brukspåbudet for belte utvides til alle personer uansett alder.

    Påbudet gjelder også for lastebiler, busser og kombinerte biler. Det blir påbudt å sikre barn (0-3 år) i tilpasset sete.

    Bilder fra 1988:

  • 1989-1990

    Bilder fra 1989-1990:

  • 1991

    Monteringspåbud for belte i turbusser, men bare på de mest utsatte sitteplassene.

  • 1992-1994

    Bilder fra 1992-1994:

  • 1999

    Det blir krav om bilbelte for busser i klasse to og tre.

  • 2000

    Gebyr for å kjøre uten belte økes til 750 kr.

    Bilder fra 2000:

  • 2001

    Nullvisjonen forankres politisk. Målet er nå null omkomne eller hardt skadde i trafikken.

  • 2004

    Bilstolreglementet som mange av dagens bilstoler er godkjent etter kommer.

    Bilstolene blir inndelt i ulike grupper etter vektgrenser. Krav om å sitte bakovervendt frem til 9 kg.

    Bilbeltegebyret økes til kr 1500 kr.

    Prikkbelastning på førerkortet innføres.

  • 2006

    I 2006 ble forskriften skjerpet ytterligere.

    Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr.

  • 2007

    Bilder fra 2007:

  • 2009

    Plus Test: En av verdens tøffeste kollisjonstester for bilbarnestoler: høyere hastigheter og kollisjonspuls.

    I Plus-testen måler de kreftene barnets nakke utsettes for i en frontkollisjon. Testen gjennomføres av VTI i Sverige.

  • 2010

    Andelen 1-3 åringer som sikres bakovervendt:

    20%
    30%
    40%
    50%
    60%
    2010
    2012
    2014
    2016
    2018
    Kilde: Trygg Trafikk
  • 2013

    Nytt bilbarnestolreglement med strengere krav.

    Bilstolene er ikke lengre godkjent etter vekt, men barnets lengde. Krav om at barnet sikres bakovervendt til minst 15 måneder.

Utforsk korktavla her