Fredrik Skavlan designer årets Trygg Trafikk-refleks

Årets refleks er designet av TV-personlighet og tegner Fredrik Skavlan. Resultatet er spenstige reflekser med et tydelig Skavlan-preg.

Trygg Trafikk og forsikringsselskapet Fremtind lanserer hvert år nye reflekser som er spesialdesignet av ledende norske kunstnere og designere. I år følger hele Norges Fredrik Skavlan i fotsporene til tidligere refleksdesignere som Vebjørn Sand, Kygo, Pushwagner, Magne Furuholmen og Kari Traa.  Hans Martin Sørensen fra Trygg Trafikk er veldig fornøyd med at Fredrik Skavlan valgte å påta seg rollen som refleksdesigner.   – Fredrik Skavlan har en særpreget strek med bred appell. Det er tydelig i årets refleksdesign, som er både humoristiske og karakteristiske i uttrykket – og passer like godt for barn som for voksne, sier Sørensen.

Henter inspirasjon fra rollen som far

Fredrik Skavlan selv var ikke i tvil da han ble spurt om å være årets refleksdesigner. – Som far til seks, har jeg mast om refleks så lenge jeg kan huske. Jeg tror ikke jeg er en spesielt engstelig pappa, men jeg vet som bilist hvor skremmende usynlig både voksne og barn blir i det norske høstmørket. Det er ingen unnskyldning for ikke å få på deg refleksen, sier Fredrik Skavlan.   Skavlan er mest kjent som mangeårig programleder, men han har hele tiden hatt en parallell karriere som tegner og illustratør for en aviser og bøker. Han forklarer sitt valg av motiv for refleksen.  – Årets refleks spiller på at katter ser i mørket, men også at katteøyne er som en refleks i mørket. Dessuten er katter det jeg er nest best på å tegne, etter hunder, sier Skavlan.

Husk refleksdagen 21. oktober!

Refleksdagen markeres hvert år den tredje torsdagen i oktober, og faller i år på 21. oktober. Trygg Trafikk og Fremtind Forsikring er samarbeidspartnere i arbeidet med å sette fokus på viktigheten av refleksbruk landet rundt.  – Hvis du velger å gå uten refleks, velger du egentlig å være usynlig i mørket. Så enkelt er det. Derfor håper vi flest mulig finner frem refleksen fra skuffen – og gjerne mase litt ekstra på nære og kjære. Gjør refleksbruk til en vane som varer hele den mørke tiden, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind.