Bobil

Bobil har de siste årene økt i popularitet og antall registrerte bobiler i Norge er doblet på ti år. Bobil er et fint og praktisk kjøretøy som gir stor frihet til å reise hvor man vil når man vil, men kollisjonstester har vist at sikkerheten er dårligere i bobil sammenliknet med personbil.

Å kjøre bobil er annerledes enn å kjøre vanlig personbil. Den tar mer plass både i bredde, høyde og lengde. I tillegg er den tyngre og reagerer derfor annerledes når du bremser og svinger. Derfor er det viktig at du gjør deg kjent med kjøretøyet ved å prøve bobilen i ulike situasjoner.

Forbered deg godt

  • Planlegg kjøringen. Ikke kjør for lange etapper hver dag. Tenk godt gjennom hvilke veier du vil kjøre, smale veier i nord og vest stiller store krav til deg som bobilfører.
  • Still speilene inn riktig, så du ser hvordan bilen er plassert i eget kjørefelt.
  • I en bobil har vi ofte med mange gjenstander som kan bli livsfarlige i en kollisjon. Alt i bilen må festes godt fast under kjøring, også barn.
  • Ta bort bordet bak sjåføren hvis du har passasjerer bak.
  • Det er viktigere å vite hvilke førerstøttesystemer bobilen har enn hvor mange liter du får plass til i kjøleskapet.

Vær bevisst på din egen kjøremåte også i forhold til andre trafikanter

  • Hold alltid fartsgrensen, kjør defensivt og bruk god tid.
  • Se langt frem. Ha hele tiden oversikt over trafikken rundt deg.
  • Kjør jevnt, minst mulig opp og ned i fart. Brems på gir nedover lange bakker.
  • Husk at bobil har ofte høyere vekt enn og oppfører seg kanskje annerledes enn du er vant til.

Konsentrer deg fullt og helt om kjøringen

  • Bruk blikket godt, ta høyde for uventede situasjoner, les trafikkbildet.
  • Vær beredt, vær klar, vær våken og opplagt.
  • Slipp frem annen trafikk, ha hele tiden all oppmerksomhet rettet mot det som skjer i trafikkbildet.
  • Kjør med gode sikkerhetsmarginer og ikke ta unødvendige sjanser.

Kollisjonstester av bobil

Kollisjonstester fra Det svenske Trafikverket i 2019 viste at sikkerheten i bobiler er lavere enn man tror. To typer bobiler ble testet; den ene er en halv-integrert modell der førerdelen kommer fra bilprodusenten og resten fra en påbygger. Den andre er en helintegrert type, der hele kupeen er bygd av bobil-produsenten. Begge bobilene er bygget på det vanligste fabrikatet av chassis, som ifølge Trafikverket brukes av 84 prosent av bobil-produsentene.

Vanlige personbiler testes etter en fast oppskrift av Euro NCAP der de frontkolliderer i 64 km/t mot en barriere som tilsvarer en kollisjon med et kjøretøy av samme vekt. Det er akkurat den samme testen Vegverket gjennomførte med bobilene. Og resultatene var nedslående. Begge bobiltypene hadde ikke en konstruksjon som kunne beskytte fører eller passasjerer ved en kollisjon.