Kriterier som må oppfylles

  • Kommunen har forankret ansvaret for trafikksikkerhetsarbeidet hos ordfører og rådmann. Delansvar kan ligge hos den enkelte etatsleder.
  • Kommunen har et utvalg med ansvar for trafikksikkerhet.
  • Kommunen har innarbeidet trafikksikkerhet i HMS/internkontrollsystemet som inneholder regler for reiser og transport i kommunens regi, og ved kjøp av transporttjenester.
  • Trafikksikkerhet er et årlig tema i kommunens arbeidsmiljøutvalg (AMU).
  • Kommunen har oppdatert oversikt over trafikkulykker og trafikkuhell (materiellskader) i kommunen.
  • Trafikksikkerhet er en del av kommunens folkehelsearbeid.
  • Kommunen har en trafikksikkerhetsplan. Planen har rullerings- og rapporteringsrutiner. Planen ivaretar både trafikantrettede og fysiske tiltak.
  • Kommunen har et godt system for å behandle søknader om skyss pga. særlig farlig skolevei.
  • Kommunen har oppfylt kriteriene for den enkelte sektor.

Her trengs en overskrift

En kommune som ønsker å bli godkjent må ha oppfylt alle kriteriene. I tillegg må følgende kunne dokumenteres skriftlig:

  • Skriftlig dokumentasjon fra rådmannen om at alle kriteriene er oppfylt
  • Kommunens trafikksikkerhetsplan
  • Retningslinjer for ansattes ferdsel i trafikken (i tjeneste)
  • Rutiner for kjøp av transporttjenester
  • Dokumentasjon fra barnehagene
  • Dokumentasjon fra skolene
  • Dokumentasjon fra teknisk avdeling
  • Dokumentasjon fra planavdelingen
  • Dokumentasjon fra kulturavdelingen
  • Dokumentasjon fra kommunelegen
  • Dokumentasjon fra helsestasjonene

All dokumentasjon (samlet) må være tilsendt elektronisk til Trygg Trafikks distriktsleder minimum tre uker før avtalt godkjenningsmøte (se Veilder for en Trafikksikker kommune/Rettleiar for ein Trafikksikker kommune s. 13).

Lenke til dokumentet det er snakk om