MC-sikkerhet: trengs det nye reguleringer, eller er frivillighet nok?

Mange forbinder motorsykkel med frihet og gode opplevelser. Samtidig er dette et krevende kjøretøy hvor føreren sitter ganske ubeskyttet.
Risikoen for å bli drept eller hardt skadd på lett og tung MC er mye høyere enn for andre kjøretøy.
Førerkompetanse har stor betydning for å redusere ulykker, men vi trenger flere tiltak når det gjelder infrastruktur, atferd og sikkerhetsutstyr.
- Dato 
- 09:00 – 10:30 
- Lokasjon 
- Pris - Gratis 
I dette fagmøtet inviterer vi aktører fra ulike organisasjoner og myndighetene for å belyse dagens situasjon og diskutere hvilke tiltak som må til for å forbedre sikkerheten for motorsyklister. Vi spør:
- Hva er spesielt utfordrende på motorsykkel?
- Hvilke tiltak finnes i dag for å øke trafikksikkerheten?
- Er det behov for nye reguleringer, eller er frivillighet nok?
Program
Ulykkessituasjonen for motorsyklister
Hans Olav Hellesøe, Statens vegvesen
Hva vet vi om motorsykkelføreres atferd og kompetanse?
Jan Petter Wigum, Nord universitet
Hva må vi gjøre for å møte den dramatiske utviklingen på motorsykkel?
Lars-Inge Haslie, Statens vegvesen
Hva mener motorsyklistene må gjøres for å redusere de alvorligste ulykker på MC? 
Olea Anett Kvalsvik, Norsk Motorcykkel Union (NMCU)
Kommentarer fra
Olaf Olstad, Norsk MC- Forhandler Forening (NMCF)
Arve Lønnum, Motorsykkelimportørenes Forening (MCF)
Spørsmål og diskusjon
Praktisk informasjon
Sted: digitalt på Teams eller fysisk i Trygg Trafikks lokaler i Tullins gate 2.   
Frokost: enkel frokost serveres i Tullins gate 2 fra kl. 08:30.  
Digitale deltakere får e-post med lenke til møtet. Sett av to minutter til å registrere deg elektronisk før møtet. Du vil motta bekreftelseslenke fra Microsoft Teams på e-post som du må klikke på for å delta.
