Vi trenger flere tiltak i kampen mot unge råkjørere
– Hvordan stopper vi de mest risikovillige unge bilførerne? Det var spørsmålet som sto i sentrum under panelsamtalen «Hvordan stoppe unge råkjørere?» i Samferdselsteltet under Arendalsuka, arrangert av Trygg Trafikk.

Panelet var samstemte: De mest ekstreme råkjørerne er vanskelige å påvirke med tradisjonelle virkemidler. De bryr seg lite om trafikkregler, tar høy risiko i trafikken, og står bak alvorlige regelbrudd som høy fart, ruskjøring og farlig kjøring.
Alternativ straff kan redde liv
Eirin Stadsøy fra Kriminalomsorgen presenterte erfaringer fra prosjektet Straff og læring – en alternativ straff for unge førere mellom 18 og 24 år som har mistet førerretten. Deltakerne får kjøre bil med atferdsregistrator og må delta på trafikksikkerhetskurs som en del av straffen. Målet er klart: Å hindre nye lovbrudd – og redde liv.
Hvis vi kan redusere risikoen for gjentagelse, kan vi forhindre at unge dør i trafikken, sa Bård Morten Johansen fra Trygg Trafikk.
– Hvis vi kan redusere risikoen for gjentagelse, kan vi forhindre at unge dør i trafikken, sa Bård Morten Johansen fra Trygg Trafikk.
Trygg Trafikk ønsker nå en nasjonal prøveordning for Straff og læring, som et ledd i å påvirke vanene til unge førere med høy risikoatferd.
Behov for sterkere virkemidler
Panelet diskuterte også behovet for tydeligere og sterkere virkemidler i kampen mot råkjøring. Blant annet ble det foreslått å gjøre det enklere å inndra kjøretøy og å forby varsling av politikontroller.
– Varslingssystemene reduserer effekten av politiets kontrollarbeid og undergraver hele innsatsen, påpekte Knut Smedsrud fra Utrykningspolitiet (UP).
Både Guro Ranes fra Statens vegvesen og Børre Skiaker fra Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) støttet behovet for en strengere linje overfor de mest ekstreme trafikantene.
– Politiet og justissektoren må ha en aktiv rolle opp mot denne gruppen. Samtidig må vi fortsette å sikre en god og grundig trafikkopplæring for alle, understreket Ranes.