
Sjekkliste for skoler
Lurer du på hvordan dere kan komme i gang? Under finner du en liste med ting du kan gjøre.
Lag gjerne en spørreundersøkelse som sendes til alle foresatte. Hensikten er å kartlegge trafikale utfordringer på skoleveien.
Spør gjerne om:
- Hvordan deres barn kommer seg til skolen hver dag
- Hvor ofte de bruker egen bil til og fra skolen
- Om det er noen spesielle årsaker til at de velger slik de gjør. (Hvis de ikke går, er det noen bestemte årsaker til det?)
- Om foresatte vet om noen steder de oppfatter som spesielt farlige
- Om foresatte har tips eller ideer til å få stedene tryggere
Arranger et oppstartsmøte og vurder hvem som er hensiktsmessig å invitere inn. Skoleledelsen, FAU, noen fra kommunen (feks trafikkansvarlig, folkehelsekoordinator eller andre) og elevrådet.
På møtet får alle parter legge fram sine ideer og tanker, og dere kan gjerne skissere opp selve Hjertesonen på et kart over nærmiljøet.
Hvem skal ta ansvar for hva i prosessen? Hvordan kommer vi til målet?
Skoleledelsen og FAU inviterer elevrådet til en tur i nærmiljøet for å kartlegge trygge veier inn mot skolen. Det er også viktig å markere steder som oppfattes som mindre trygge av elevene.
I tillegg til elevturen kan dere gjerne bruke verktøy som Barnetråkk for alle elevene ved skolen for å få klarhet i hvilke veier elevene faktisk bruker.
På bakgrunn av elevturen og eventuelt andre kartlegginger lages det en rapport. Denne brukermedvirkningsrapporten munner ut i en fysisk befaring for skoleledelsen, FAU og gjerne en representant for kommunen. Hensikten er å se på hvilke trafikksikkerhetstiltak som er mulig å gjennomføre innenfor skolens og kommunens rammer.
En av suksessfaktorene ved Hjertesone er trafikkopplæring gjennom hele skoleløpet. Skoleledelsen tar ansvar for å legge opp til slik undervisning i sitt årshjul – for alle trinn. Materiell til dette finnes på Trygg Trafikks hjemmesider.
Gjennom året anbefales det å gjennomføre minimum to kampanjer for elever og foresatte. Elevrådet kan bistå i både planlegging og gjennomføring. Eksempel på slike kampanjer kan være refleks og sykkelhjelm.
Lag en ordning for de foresatte ved skolen, hvor de etter tur står vakt ved spesielt utsatte overganger og kryss. Dette er nærmere beskrevet på nettsiden til Hjertesone.
Noen steder må man igangsette fysiske tiltak i tillegg til opplæring og holdningsskapende kampanjer.
Slike tiltak kan være:
- Droppsoner
- Innsnevring av kryss
- Flytting av bussholdeplass
- Belysning
- Fartshumper
Det finnes en rekke andre tiltak det kan søkes om. Her må skoleledelsen og FAU samarbeide med kommunen for å søke om midler og praktisk hjelp.