Den norske hjelmtesten

Sykkelhjelm er den viktigste beskyttelsen vi har for å unngå alvorlige hodeskader.

Sykkelhjelmer som ligger på asfalt. Hjelmtestenlogo i toppen.

Vi har sammen med Tryg Forsikring testet sykkelhjelmer for voksne hos RISE Research Institutes of Sweden. I den norske hjelmtesten legger vi vekt på sikkerhet, og hjelmene er rangert etter hvor god beskyttelse de gir.

Hjelmene som inngår i testen, er allerede godkjent etter CE-standarder – men kun testet for rette støt. Et rett støt reflekterer hjelmens energiabsorpsjon, men ikke det som skjer i hjernen. I vår hjelmtest utsettes sykkelhjelmene for flere og tøffere tester enn hva CE-sertifiseringen krever.

Det er store forskjeller mellom sykkelhjelmer, både når det gjelder pris og hvordan de beskytter ved sammenstøt.

Om testen

Den norske hjelmtesten viser hvilke sykkelhjelmer som gir hjernen best beskyttelse. I vår test utsettes hjelmene for både rette og skrå støt. Over en tredjedel av alle skader hos syklister er hodeskader. Den vanligste hodeskaden er hjernerystelse, som hovedsakelig oppstår ved skrå støt med rotasjonskraft. Det er ved rotasjonskraft at risikoen er størst.

Det er mulig å oppnå totalt fem stjerner i testen.
I 2024 fikk ingen av de elleve hjelmene som ble testet, fem stjerner. Fem av dem fikk fire stjerner, og samtlige hadde rotasjonsbeskyttelse (Mips). I 2023 fikk to hjelmer fem stjerner. Hjelmer som oppnår fire og fem stjerner, gir god beskyttelse.

I testresultatene under finner du hjelmer fra testen i 2023 og 2024.

Testresultat – 5 stjerner

Testresultat – 4 stjerner

Testresultat – 3 stjerner

Testresultat – 2 stjerner

Slik testet vi sykkelhjelmene

Vi har valgt å følge samme tilnærming til testing av sykkelhjelmer som Folksam har utviklet i Sverige sammen med RISE og KTH.

I vår test ble hjelmene utsatt for både rette og skrå støt med rotasjonskraft. Rotasjon av hodet ved støt utgjør stor risiko for hjerneskade. De tre testene med rotasjonskraft danner grunnlaget for rangering av sykkelhjelmene.

Vi har gjort fem tester per hjelm. For å sikre resultatet ble to hjelmer testet for hvert testtrinn. De to første testene tilsvarer lovkravene til sykkelhjelm og innebærer et rett støt mot hodet i 20 km/t.

Deretter har vi gjort ytterligere tre tester som reflekterer skrå støt med forskjellige treffpunkter og rotasjonsretninger. Testene ble utført med en treffhastighet på 22 km/t.

Testene har blitt utført på labratorier hos RISE.

Se forskjellen på best og dårligst i test

Hvorfor teste?

Alle sykkelhjelmer må testes før de får godkjent CE-merking, men kravene til CE-merking er lave. Det testes kun for rette støt mot hjelmene og ikke skrå støt med rotasjonskraft. Det er ved rotasjonskraft at risikoen for hodeskader er størst. Derfor har vi ønsket å teste sykkelhjelmene for både rette og skrå støt.

Utvalg av hjelmer

Vi ønsket å teste de mest populære hjelmene på det norske markedet. Vi så på salgsstatistikk og konsulterte ansatte i sykkel- og sportsbutikker. I 2024 inkluderte vi også noen nyheter fra hjelmprodusentene.

Datasimulering av hjernens belastning

Basert på målte verdier fra de fysiske testene, har vi utført datasimulering for å vurdere risikoen for hjernerystelse med skrå støt. Her har vi brukt en modell av den menneskelige hjernen som er utviklet av forskere ved Kunglig Teknisk Institutt (KTH).

Ettersom modellen er basert hvor stor belastning hjernen tåler, ble denne brukt for å finne ut om de målte verdiene var skadelige – og hvilken hjelm som reduserer kreftene best. Rød betyr høy belastning og blå lav belastning.

Test av barnehjelmer

I den norske hjelmtesten legger vi vekt på hvor godt hjelmen beskytter hjermen. Vi har sammen med Tryg Forsikring testet sykkelhjelmer for barn hos RISE Research Institutes of Sweden.

Her finner du testen av barnehjelmer!

Mot felles mål

Tryg har i mange år støttet Trygg Trafikks arbeid med opplærings- prosjekter og innsats for sikker sykling. Siden 2017 har vi hatt et felles fokus på økt bruk av sykkelhjelm gjennom digitale kampanjer og mediedekning. Målet er å skape økt oppmerksomhet rundt trygg bruk av sykkel og øke hjelmbruken blant hverdagssyklisten.