Slik jobber vi med barn i bil

Trygg Trafikk arbeider med temaet barn i bil på mange ulike måter. Under finner du en oversikt over eksisterende kampanjer og en del av tiltakene. Vårt mål er at alle barn sikres riktig og på best mulig måte i bil.

Kampanjer

"Alt var ikke bedre før"

2020 var startskuddet for kampanjen «Alt var ikke bedre før». Vårt mål med kampanjen er å minne folk på at selv om mange ting var bedre før, så gjelder ikke det barns sikkerhet i bil. I tillegg så ønsket vi å få samlet bildedokumentasjon på hvordan sikring var får i tiden.

Besøk kampanjesiden!

Butikkampanjen

Butikkampanjen "Tryggest bakovervendt"

I perioden 2010 til 2019 har Trygg Trafikk hatt butikkampanjen «Tryggest bakovervendt». Sammen med mange flinke utstyrsbutikker har vi i kampanjeperioden hatt ekstra fokus på sikring av barn i bakovervendt bilstol. Målet har vært å gi informasjon om hvorfor man bør velge bakovervendt bilstol.

Barnehagekampanjen

Barnehagekampanjen "Barn i bil på 1-2-3"

Barn i bil på 1-2-3 er en kampanje som gjennomføres i barnehagen. Målet er å øke kunnskapen til foreldre og ansatte om riktig sikring av barn i bil. Kampanjen går over 14 dager, og er todelt; riktig sikring av barn bakovervendt, og riktig bruk av beltestol. Ansatte i barnehagen får informasjon og kunnskap som de formidler til foresatte.

Kampanjen finnes i disse fylkene:

  • Viken
  • Møre og Romsdal
  • Rogaland
  • Vestfold og Telemark

Ønsker du kampanjen i din barnehage? kontakt vår ansatt i fylket!

#voksenpoeng

#voksenpoeng

#Voksenpoeng er tre korte filmer som spiller på omvendte roller mellom voksen og barn. Filmene beskriver tre vanlige feil hos barn som sitter i beltestol eller på bilpute.

Filmene kan du se her:

«Tykke klær under beltet» (YouTube).

«Belte under armen» (YouTube).

«Beltesjekken» (YouTube).

Noen kamper er verdt å ta

Noen kamper er verdt å ta

I 2018 kom filmen «Noen kamper er verdt å ta». Filmen beskriver den situasjonen vi foreldre ofte opplever. Det er mange kamper og diskusjoner hver dag, men kampen om sikring i bil er verdt å ta.

Filmen «Noen kamper er verdt å ta» kan du se her (YouTube).

Samarbeidspartner

Samarbeid om et felles mål

If Skadeforsikring støtter Trygg Trafikks informasjonstjeneste om riktig sikring av barn i bil.

Fra 2010 har vi samarbeidet om kampanjen «Tryggest bakovervendt», og andelen som sikrer barna bakovervendt har økt fra 20 til 49,3 prosent på fem år. Den skadereduserende effekten ved å være sikret bakovervendt er på 90-95 prosent, sammenlignet med å være usikret.