Ta styringa
forebyggende undervisningsopplegg for vgs
Hva er Ta styringa?
Ta styringa er et viktig, forebyggende undervisningsopplegg om trafikksikkerhet, som vi anbefaler for alle elever i videregående skole. Målet er å styrke gode holdninger, ansvarsfølelse og evne til å ta gjennomtenkte valg i trafikken – på veien mot voksenlivet.
Gjennom Ta styringa utforsker elevene egne holdninger, valg og identitet i møte med trafikken. Elevenes egne tanker og aktive deltakelse levendegjør innholdet og definerer læringsutbyttet.
Fakta og filmklipp er kombinert med diskusjoner og individuelle oppgaver for å gi en interaktiv og engasjerende læringsøkt. Mye av videomaterialet i opplegget er hentet fra Trygg Trafikks kampanje Ta Vare På Gutta (2025).
Opplegget er gratis å bruke. Det er forankret i overordnet del av læreplanen, gir ikke grunnlag for vurdering i fag, krever ikke pålogging og ingen persondata lagres.
Ta styringa fra består av to selvstendige læringsøkter; Ta styringa 1 (fart og rus) og Ta styringa 2 (sikring og oppmerksomhet). Hver økt gjennomføres i løpet av to skoletimer. Målet er at elevene får ta del i begge øktene i løpet av videregående utdanning, gjerne med et års mellomrom.
De to delene er laget over samme lest, men har forskjellig kunnskapsinnhold. At tema repeteres og spørsmål tas opp på nytt, er viktig for læring og modning. Vi anbefaler at del 2 gjennomføres et års tid etter del 1. Begge delene kan gjennomføres på samme trinn, da anbefaler vi at det gjøres med et intervall mellom høst- og vår-halvåret.
- lærer og en klasse/gruppe i samme rom
- storskjerm til lærer og individuelle skjermer tilgjengelig for elevene
- internett
- to skoletimer
- NB. Ta styringa består av to ulike undervisningsopplegg, som ideelt bør gjennomføres med et intervall på et års tid. De to delene er Ta Styringa 1 (fart og rus) og Ta styringa 2 (oppmerksomhet og sikring). Tips – planlegg gjennomføring av del to frem i tid, slik at elevene sikres å delta i begge økter.
«likte å snakke om trafikken og hvordan ungdom er mer uforsiktig», «overrasket meg og gjorde meg mer bevisst», «viktig», «interaktivt», «likte risikometeret godt», «lærte nye ting», «fikk meg til å tenke mer», «videoene med ungdommene var spesielt bra», «undervisningen var veldig aktiv og var gøy å gjennomføre»
- 80% sier de liker opplegget svært godt/godt
- 80% mener at skolen burde la alle elever få delta i Ta styringa
«Lett å gjennomføre for lærer. Læreren trenger ikke å bruke for mye tid på forberedelser. Opplegget er solid og direkte.»
- Om elevenes engasjement og utbytte sier samtlige lærere «svært høyt» eller «høyt».
- Samtlige mener Ta styringa fungerer teknisk «utmerket».
- Samtlige opplever at en dobbel skoletime er passe tid til å gjennomføre én av de to øktene i Ta styringa.
Tilbakemeldinger fra elever om hva de tar med seg fra Ta styringa:
«Bevisstgjøring av egne valg», «Si fra om folk kjører for fort osv», «Jeg tror jeg vil huske på å være mer oppmerksom i trafikken fordi nå har jeg lært hvor farlig trafikken egentlig er.», «Jeg vil nok tenke på statistikken, lovene, og kanskje litt om hvordan man skal forholde seg til andre.», «Advare folk som kjører med høy risiko.», «Bevissthet, si ifra, promille.»
De to delene i Ta styringa omfatter innhold om de fire viktigste risikofaktorene i trafikken, fart, rus, oppmerksomhet og sikring. (del 1-fart og rus, del 2-oppmerksomhet og sikring). I tillegg til viktig kunnskap er det elevenes egne refleksjoner og modning, ikke minst gjennom å lytte til andres oppfatninger, vi håper vil bidra til å bedre trafikksikkerheten.
Trygg Trafikk tilbyr også gratis undervisningsopplegg som passer i de fleste fag. Trafikk er et gjennomgående tema i oppgavene, som er knyttet til kompetansemål i de enkelte fagene. Gå til underveis.co, velg trinn og søk på fagene som er relevant for deg. Alle våre ressurser til ungdom samlet: tryggtrafikk/ung
Undervisningsopplegget Ta styringa er utviklet av Trygg Trafikk med støtte fra Gjensidige Forsikring
