Barn, ungdom, voksne eller eldre – kommunene har ansvaret for alle sine innbyggeres trafikksikkerhet. Derfor bør kommunene lytte til gode råd og tips fra Trygg Trafikk!
![](https://www.tryggtrafikk.no/content/uploads/2024/03/KonferanseBTV_03032015_web.jpg)
![KonferanseBTV_03032015_web](https://tryggtrafikk.prod.dekodes.no/content/uploads/2015/03/KonferanseBTV_03032015_web-300x215.jpg)
«Trafikksikker kommune» er en godkjenningsordning utviklet av Trygg Trafikk. Denne ordningen ble presentert under konferansen «På stø kurs?» i Langesund 2. og 3. mars.
Utfordret kommunene
Leder for KS, Gunn Marit Helgesen, er ikke i tvil om at kommunene må ta et stort ansvar for lokal trafikksikkerhet: – Dette må innebære helhetlig og systematisk forebyggende arbeid på tvers av ulike sektorer. Alle kommuner bør bli godkjent som «trafikker kommune», sa Helgesen fra talerstolen. Kommuner som ønsker å titulere seg som «trafikksikker kommune» må oppfylle en rekke kriterier. Blant annet må ansvaret for kommunens trafikksikkerhetsarbeid være forankret i kommuneledelsen; hos ordfører og rådmann. Kommunen må ha en trafikksikkerhetsplan som inneholder både fysiske og holdningsskapende tiltak. Kommunen må tenke bredt og helhetlig rundt trafikksikkerhet for sine innbyggere og ansatte, i barnehager, skoler, i helsetjenesten og kultursektoren.
Et ønsket tiltak
Blant deltakerne på konferansen var kommunene Porsgrunn, Ål og Lardal som jobber for å bli godkjent som «Trafikksikker kommune». – For oss kom dette som sendt fra himmelen, konstaterte Einar Barosen fra Porsgrunn kommune. Fra Samferdselsdepartementet i Oslo hadde statssekretær Bård Hoksrud (Frp) tatt turen for å støtte opp om godkjenningsordningen.
![Hoksrud_03032015_web](https://tryggtrafikk.prod.dekodes.no/content/uploads/2015/03/Hoksrud_03032015_web-258x300.jpg)
– Det er gledelig å få gode tilbakemeldinger. Det viser at «Trafikksikker kommune» er et viktig og etterspurt tiltak, sier seniorrådgiver Harald Heieraas i Trygg Trafikk. Konferansen i Langesund ble arrangert av fylkeskommunene Telemark, Vestfold og Buskerud. Konferansen hadde rundt 200 deltakere fra Statens vegvesen, fylkeskommunene, kommunene, politiet og øvrige virksomheter som jobber med trafikksikkerhet.