Nærbilde av en fargeblyant som er litt brukt.

Veileder for særlig farlig eller vanskelig skolevei

Vi ønsker med denne veilederen å gi informasjon om momentene som skal vurderes for å avgjøre om en skolevei er særlig farlig eller vanskelig. Målsettingen er, at både foreldre og saksbehandlere i kommuner, kan ha nytte av veilederen i vurderinger som knyttes til trafikksikkerhet.

Barn som oppholder seg i trafikken, alltid vil være utsatt for en viss fare og risiko. Det er derfor en sammensatt vurdering som må gjøres, av hvilke forhold ved skoleveien som kan utgjøre en særlig fare eller risiko, samtidig skal barnets forutsetning legges til grunn. Udir har laget et rundskriv om temaet.  

Retten til skyss på grunn av særlig farlig eller vanskelig skolevei gjelder for elever i grunnskolen og er en individuell rett.

Foreldrene kan sammen med barnet søke kommunen om skyss på grunn av særlig farlig eller vanskelig skolevei.  Søknaden skal behandles ifølge FNs barnekonvensjon art. 3 og art. 12, Grunnlovens § 104, Forvaltningslovens § 17 og Opplæringsloven §10-1 og § 10-2.

Vi jobber med en brosjyre om temaet som vil være tilgjengelig i første halvdel av 2026.

Hva er særlig farlig eller vanskelig skolevei?

Vi gir her utfyllende informasjon om momentene som skal vurderes for å avgjøre om en skolevei er særlig farlig eller vanskelig.

Lov om grunnskolen og den videregående opplæringen (opplæringsloven) kapittel 4 omhandler elevers rett til skoleskyss. Det er i hovedsak tre forhold som kan gi elever i grunnskolen rett til skyss:

  • avstand mellom hjem og skole (mer enn 2 km for elever på 1.trinn og mer enn 4 km for elever på 2.- 10.trinn)
  • nedsatt funksjonsevne, skade eller sykdom
  • en del av skoleveien er særlig farlig eller vanskelig

Retten til skyss på grunn av særlig farlig eller vanskelig skolevei gjelder for elever i grunnskolen og er en individuell rett som elever og foreldre må bli informert om. Elever (foreldre) må selv søke om skyss. Det brukes mye tid og ressurser hos foreldre, skoler, kommunale saksbehandlere, fylkeskommuner, statsforvaltere og kollektiv- og transportselskaper i arbeidet med vurderinger og søknader. Trygg Trafikk ønsker med denne veilederen å gi utfyllende informasjon om momentene som skal vurderes for å avgjøre om en skolevei er særlig farlig eller vanskelig. Målsettingen er at både foreldre og saksbehandlere i kommuner kan ha nytte av veilederen i vurderinger som knyttes til trafikksikkerhet.  Det er sammensatt og komplisert å vurdere hvilke forhold ved skoleveien som kan utgjøre en særlig fare eller risiko, siden barn som oppholder seg i trafikken, alltid vil være utsatt for en viss fare og risiko. Rundskriv om skyss gir gir informasjon om reglene om gratis skoleskyss.     

Saksgang – farlig eller vanskelig skolevei

Eleven eller foreldrene kan søke om gratis skyss på grunn av særlig farlig eller vanskelig skolevei. Retten til skyss er individuell. Barn har rett til å bli hørt saker som omhandler dem og barnets beste skal være et grunnleggende hensyn.

Skoleskyss for barn som bor langt fra skolen

Barn som bor langt fra skolen har krav på gratis skoleskyss. Rett til skyss på grunn av lang skolevei er regulert i opplæringsloven §§ 4-1 og 9-1.

Trygg Trafikk får mange henvendelser fra foreldre om hvilke regler som gjelder for gratis skoleskyss på grunn av avstanden mellom hjem og skole.

En elev har rett til gratis skyss dersom skoleveien er lengre enn:

Grupper
1. trinn
2.-10. trinnVideregående skole
Avstand2 km2.-10. trinnVideregående skole

Veilengden regnes som korteste avstand på “alminnelig farbar veg” fra dør til dør mellom hjem og skole. Det er fylkeskommunen som er ansvarlig for organiseringen av gratis skoleskyss for elever i grunnskolen (1.-10.trinn). 

Hva regnes som skolevei?

Forarbeidene til loven sier at: «Skolevegen skal reknast frå dør til dør etter farande veg». Veien skal måles fra inngangsdøren der eleven bor til inngangsdøren på skolen etter korteste farbare vei.

  • Dersom det er flere inngangsdører eleven kan bruke på skolen, skal det måles til døren lengst unna, uavhengig av om eleven faktisk bruker denne døren.
  • Hva som er en farbar vei blir ikke begrenset av om veien er offentlig eller privat.
  • Skiftende forhold ved ulike årstider kan også ha betydning for hva som regnes som elevens skolevei, f.eks. om det er mulig å komme seg frem på en sti.

Bruk av oppsamlingsplass

Elever som har rett til gratis skyss, har vanligvis ikke rett til skyss fra døra hjemme, men fra en oppsamlingsplass som ligger i rimelig avstand fra hjemmet. Hva som er “rimelig avstand” avgjøres etter en konkret vurdering av forhold ved enten den enkelte elev – for eksempel alder eller modenhetsgrad, eller trafikkforhold – for eksempel trafikktetthet eller framkommelighetsgrad.

Dersom foreldrene vurderer at denne strekningen fra hjemmet til oppsamlingsplassen (for eksempel et busstopp) bør vurderes som særlig farlig eller vanskelig, kan de klage til statsforvalteren på organiseringen av skyssen.

Barn med flere hjem

Dersom barnet har flere hjem, har det rett til skyss til og fra de hjemmene som oppfyller vilkårene, enten til avstand, eller til særlig farlig skolevei.

Bruk av innlosjering

I noen tilfeller kan skoleveien vurderes å være for lang/farlig til daglig skyss. Barnet vil da ha rett til innlosjering. Dersom foreldrene ikke ønsker å benytte seg av dette, kan det selv ta hånd om skyss for barnet hver dag. Dette skjer i samarbeid med kommunen og foreldre kan verken kreve eller tvinges til slik ordning.

Andre begrunnelser for skyss

Gratis skoleskyss kan innvilges uavhengig av veilengden dersom skoleveien vurderes som særlig farlig eller vanskelig. Det kan du lese mer om her.

Elever kan ha rett på skyss som følge av nedsatt funksjonsevne, skade eller sykdom. Dette er regulert i opplæringsloven § 4-1, og gjelder uten hensyn til avstanden mellom hjemmet og opplæringsstedet.

Mer informasjon om skoleskyss

På Utdanningsdirektoratets nettsider finnes eget rundskriv om skoleskyss.

Beskrivelse av veien

En viktig del av saksgrunnlaget for vurderingen om skoleveien er særlig farlig eller vanskelig for et barn, er en god beskrivelse av veien. Det er dette Utdanningsdirektoratet kaller en «objektiv vurdering» av skoleveien i sitt rundskriv.

Objektiv vurdering

Det må beskrives konkret hvilke forhold som er særlig farlige eller vanskelige på den aktuelle veien. Beskrivelsen må begrunne at faren ved å ferdes på denne veien er større enn det kan forventes at barnet mestrer. Her følger en del sentrale punkter som man kan beskrive ut fra. Trygg Trafikk understreker at dette ikke er kriterier, men momenter som kan være til hjelp når veien skal beskrives.

Barns forutsetninger i trafikken

Om en skolevei er særlig farlig eller vanskelig, henger nøye sammen med forutsetninger og modning hos det enkelte barn. En subjektiv vurdering av det enkelte barn må derfor gjøres for å kunne vurdere om en vei er særlig farlig eller vanskelig.

Barn er forskjellige

Når man skal søke om skyss skal det alltid gjøres en subjektiv vurdering. Det som er særlig farlig for en 6-åring, er ikke nødvendigvis like farlig for 10-åringen eller 15-åringen. Trafikkferdighetene er helt avhengig av relevant trening og opplæring. Det er store individuelle forskjeller mellom barn på samme aldersnivå.

Skolebarn

Trafikkopplæring og trening

Et kommunalt vedtak om skoleskyss må sees i sammenheng med skolens trafikkopplæring. For at elevene skal ferdes trygt på skoleveien som fotgjengere og syklister, kreves det god og systematisk trafikkopplæring og trening.

Når det innvilges skyss for de første skoleårene, bør det presiseres at både foreldrene og skolen må trene med elevene på de aktuelle utfordringene i trafikken, slik at elevene er i stand til å mestre dem når skyssen bortfaller.

Trygg Trafikk svært fornøyde med å få trafikkopplæringen tilbake i ny lærerplan.

Aktuelle lover og retningslinjer

Her finner dere blant annet relevante utdrag fra «Lov om grunnskolen og den vidaregående opplæringa» og andre retningslinjer som kan være nyttige å se på når det kommer til særlig farlig eller vanskelig skolevei.