Høring fra Statens vegvesen den 9.2.2022. Det bes bl.a. om innspill på forbud mot bruk av fortau, høyere aldersgrense, obligatorisk ansvarsforsikring og reaksjoner ved ruspåvirket kjøring.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Etter en samlet vurdering av fordeler og ulemper anbefaler vi innføring av et forbud mot bruk av fortau for små elektriske kjøretøy. Vi vektlegger her hensynet til gående som er en sårbar gruppe, bestående av bl.a. barn, eldre og mennesker med ulike funksjonshemminger. Fortau er heller ingen sikker infrastrukturløsning for brukere av elsparkesykler, da mange skader skjer nettopp på og ved fortau.
- Aldersgrense for små elektriske kjøretøy bør heves fra 12 år til 16 år. Kjøretøyet er krevende mtp balanse og akselerasjon, og mange har ulovlig toppfart. Barn som trafikanter kjennetegnes av mangelfull risikoforståelse og konsekvenstenkning. Stadig flere europeiske land innfører 14, 15 eller 16 års grense på dette kjøretøyet.
- Små elektriske kjøretøy bør snarest omfattes av bilansvarsloven, slik at vi unngår at brukere og påkjørte kommer opp i vanskelige økonomiske situasjoner etter en ulykke.
- Det er naturlig med formildende regler for tap av førerrett ved ruspåvirket kjøring tilsvarende moped. Selv om ruspåvirket kjøring er farlig, er skadepotensialet mindre enn for en typisk personbil. Det finnes heller ingen formelle krav til opplæring for å bruke små elektriske kjøretøy.
- I tillegg til forslagene det ønskes innspill på, anbefaler vi at hjelmpåbudet for barn under 15 år utvides til alle brukere av små elektriske kjøretøy. Hodeskader er utbredt og rammer alle aldersgrupper, også voksne. Danmark har allerede innført et et generelt hjelmpåbud med positive erfaringer.
- Myndighetene bør i økende grad prioritere sårbare trafikanter, inkludert brukere av elsparkesykler, bl.a. ved dimensjonering av arealbruk og fastsettelse av fartsgrenser.
Høring fra Statens vegvesen den 3.2.2022. Det foreslås
å benytte skilt 144 «Syklende» for å varsle mot sykkeltrafikk i tuneller.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter forslaget om bedre varsling av sykkeltrafikk i tuneller. Det finnes over tusen tunneler i Norge, hvorav mange er trange og dårlig belyst.
- Symboler på skilt er lettere å oppfatte enn tekst, ikke minst for utenlandske førere.
Høring fra Statens vegvesen den 27.1.2022. Det foreslås å innføre tekniske krav til bussens front for å redusere skadeomfanget ved slike kollisjoner, etter forslag fra Statens havarikommisjon.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Det har vært flere ulykker de senere år hvor bussjåfører har blitt alvorlig skadet eller drept som følge av frontalkollisjon.
- Vi støtter forslag om nasjonalt brukskrav til høyere kollisjonssikkerhet for førere av alle busser busser i løyvepliktig transport.
Høring fra Statens vegvesen den 14.1.2022. Det foreslås bl.a. å erstatte sykkelgate med et nytt konsept kalt sykkelprioritert gate, som tillater noe biltrafikk, men der syklister skal ha prioritet.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter i utgangspunktet forslaget om sykkelprioritert gate. Det er viktig at nullvekstmålet følges opp med bedre tilrettelegging for syklister.
- Samtidig må det legges til grunn at skaderisikoen er betydelig høyere for syklister enn for bilister, noe som krever
bedre trafikksikkerhet.
- Vi har derfor noen tilføyelser til listen over krav som gjelder
fartsreduserende tiltak, tydelig skilting, forkjørsvei, gjennomkjøring og fortau.
Høring fra Statens vegvesen den 10.1.2022. Det foreslås bl.a. å tydeliggjøre lovhjemler for godkjenning og tilsyn med opplæringsvirksomheter.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter forslagene da de vil bidra til bedre kontroll med kvaliteten i undervisningen og gjøre det vanskeligere å drive ulovlig opplæringsvirksomhet.
- Tydelige lovhjemler vil bidra til å sikre at føreropplæringen har nødvendig kvalitet, noe som er viktig for trafikksikkerheten.
