Advarer mot stress på påskeveiene

• hansen@tryggtrafikk.no
  • 06.04.2017
Påskeutfarten står for døren. Stor trafikk og høyt stress øker risikoen for ulykker. Stress ned, pakk riktig og sørg for at bilbeltet er stramt over skulder og hofte, råder Trygg Trafikk.

Fredag før påskehelgen er en av årets travleste utfartsdager. Nå advarer Trygg Trafikk og forsikringsselskapet If mot høyt påskestress på utfartsveiene.

– Det kan være små marginer mellom en bulkeulykke og en alvorlig ulykke der mennesker blir skadet. Stress ned og tenk sikkerhet på hele turen. Når det er mange biler på veien blir det lett uoversiktelige situasjoner, sier  kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ann-Kathrin Årøen.

Fest beltet, ta pauser
God planlegging bidrar til å dempe stresset før den årlige påsketuren. Regn med at det er mye trafikk og ta høyde for at både du og barna blir slitne. Ta det med ro og sørg for mange og gode pauser. Påskeferien starter når du setter deg i bilen og drar hjemmefra.

– Det er svært viktig å feste bilbeltet riktig. Både voksne og barn skal ha beltet stramt over skulder og hofte og aldri under armen.Ta også av dere jakker og yttertøy, sier Årøen.

Bulkehøytid
Ferske ulykkestall fra Finans Norge viser at påsken er høytid for påkjørsler og stressbulking. På den store utfartsdagen fredag før påske i fjor, var det en økning av påkjørsler bakfra på hele 94 prosent sammenlignet med fredagen uken før. For eneulykker var økningen på 55 prosent, og 35 prosent for påkjørsler av parkerte biler. ­

– Kombinasjonen av stress og stor trafikk kan skape ulykker. Det dreier seg om påkjørsler bakfra i køkjøring, ryggeulykker og bulking på parkeringsplasser. Sørg også for at bilen er i god teknisk stand og har gode dekk, sier produktspesialist Malin Diesen-Kvamme i forsikringsselskapet If.

Hun advarer også mot løse gjenstander i bilen.

– Enhver løs gjenstand er i utgangspunktet livsfarlig ved bråbrems eller kollisjon. Selv mobiltelefonen kan skade fører og passasjerer alvorlig. Ikke la gjenstander ligge løst i baksetet eller på hattehylla. Det sikreste er å ha dem i ordentlige festeanordninger på ryggen til forsetene eller å la dem ligge i en bag på gulvet, sier Diesen-Kvamme i If.

Slik sikrer du barnet på påsketuren

• Barn bør sikres bakovervendt så lenge som mulig, helst til fire år.
  • Beltet skal være stramt over skulder og hofte. Aldri bak ryggen eller under armen.
  • Halvparten av barna feilsikres. Husk å følge bruksanvisningen for utstyret og vær sikker på at det er riktig montert.

Slik pakker du påskebilen

• Legg alle de tyngste sakene nederst og i midten. Pakk lasten mot ryggstøtten, men ikke la bagasje gå over seteryggen – eller plasser saker og ting på hattehylla.
  • Har du stasjonsvogn eller SUV, gir nett over bagasjen eller mot bagasjerommet ekstra sikkerhet.
  • Plasserer du bagasje inni selve kupeen, oppbevar den på gulvet.
  • Med bagasje på taket kan bilens kjøreegenskaper bli vesentlig endret. Sjekk bilens instruksjonsbok for maks vekt på taket.
  • Sikre lasten i takboksen ved å fylle ut med lette gjenstander mot veggene for å stabilisere, og bruk lastestroppene til holde på plass det som er i boksen.

Kilder: Trygg Trafikk/ Forsikringsselskapet If

Kontaktpersoner:

Ann-Kathrin Årøen, 41 40 52 46, aroen@tryggtrafikk.no

Sigmund Clementz, 98 24 98 05, sigmund.clementz@if.no

Ta kontakt for mer informasjon

Steng