For mange sier ikke fra når de ser barn feilsikret i bil

Hele 6 av 10 foreldre som ser barn sitte feilsikret i bil, lar være å si fra til dem det gjelder. Trygg Trafikk går ut med kraftig beskjed om at barns sikkerhet må veie tyngre enn voksnes ubehag ved å ”blande seg.”

– Det er ditt samfunnsansvar å si fra når du ser barn sitte feilsikret i bil. Det kan være ubehagelig å kritisere eller blande seg inn i hva andre gjør, men det hjelper ikke. Barns sikkerhet er mye viktigere enn dine egne følelser, sier kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ann Kathrin Årøen. Foreldre synes det er vanskelig å si fra når de ser barn sitte feilsikret i bil. Hele 64 prosent har sett andre slurve med sikringen av barn i bil, og kun 40 prosent har sagt fra til sjåføren eller meldt fra til ansatte i barnehage eller på skole.  Det viser en undersøkelse utført av IPSOS MMI på oppdrag av Trygg Trafikk og forsikringsselskapet If Uakseptabelt å ikke si fra Årsakene til at 6 av 10 ikke sier fra når de observerer feilsikring, gir undersøkelsen ikke eksplisitte svar på, utover at 39 prosent oppgir at de «ønsket å si fra, men syntes det var vanskelig.» – Det er trolig mange grunner til at folk ikke sier ifra, men egentlig er dette veldig enkelt: Ser du barn sitte løst i bil, feil i bilsetet, uten bilbelte eller at beltet ikke er stramt over hoftene og skulderen er det ditt ansvar å si fra. Mange er ikke klar over at de sikrer barnet feil og vil nok også sette pris på å få tips, sier Årøen. Holdninger er avgjørende Aldri før i moderne tid har så få barn omkommet i trafikken. I 1970 mistet nesten 100 barn livet i trafikken, mens det i 2015 omkom to barn. Barnesikring, god opplæring og endringer i holdninger er blant hovedårsakene til at flere liv reddes. – 53 prosent av barn mellom 1 og 3 år sitter nå bakovervendt i bil, men denne prosentandelen må ytterligere opp. Tallene på andelen feilsikrede barn er redusert, men det er fremdeles for mange barn som sitter feilsikret. Konsekvensene av feilsikring kan være at barnet risikerer å bli alvorlig skadet eller i verste fall omkommer dersom det skjer en ulykke, sier Jan Olav Nilssen i forsikringsselskapet If.  For ytterligere informasjon, kontakt:

Slik sikrer du barnet ditt i bil10 råd fra Trygg Trafikk

1. Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn skal sitte i godkjent barnesikringsutstyr til det er over 135 cm høye  eller over 36 kg.
  2. Små barn bør sitte bakovervendt så lenge som mulig, helst til de er 4 år.
  3. Barn skal sikres i bilen fra første dag. Barn fra 0-9 kg skal sitte med ryggen mot kjøreretningen.
  4. Bilstoler er delt inn etter vektklasser. Følg bruksanvisningen nøye. Stolen må byttes etter hvert som barnet vokser. Når ørende på barnet er synlig over stolryggen er det på tide å skifte stol.
  5. Når barnet vokser ut av barnesetet bør de bruken beltestol eller bilpute til de er 150 cm eller 36 kg.
  6. Pass på at beltet er festes stramt over skulderen og stramt over hoftene.
  7. Ta av ytterklær slik at beltene ligger så stramt inntil kroppen som mulig, du skal max få to fingere mellom beltet og barnet.
  8. Bilbeltet må aldri ligger bak ryggen eller under armen på barnet, dette kan få alvorlig konsekvenser.
  9. Barn under 140 cm må aldri sitte foran en aktiv airbag.
  10. Bilbarnestolen skal være EU-godkjent og merket i henhold til ECE-reglement 44-03, UN r129 eller senere.