Foreldre er for raske med å hive ut bilstolen

Nesten halvparten av alle barn fra 4 til 9 år sitter på bilpute eller kun i bilens sikkerhetsbelter. Det viser nye tall fra Trygg Trafikk. – Mange foreldre er nok litt raske med å bytte ut beltestolen, sier Silje Kristine Hansen fra Trygg Trafikk.

Tallene er hentet fra årets telling av sikring av barn i bil. Tellingene er gjennomført av politiet. Undersøkelsen er utarbeidet av Trygg Trafikk og forsikringsselskapet If. Den innebærer 2 090 registreringer av barn i alderen fra 1 til 9 år over hele landet. Dataene er analysert av Ipsos. – Vi reagerer på at nesten halvparten av barna (45 %) fra 4 til 9 år sitter på bilpute eller kun i bilens belter. Barn som sitter kun i bilens belter, har større risiko for bukskader ved en ulykke. Beltestolen bidrar til at beltene sitter riktig plassert på barnets kropp da bilens belter er beregnet for voksne. En bilpute krever at barnet er modent for det og bør brukes først når barnet har vokst ut av beltestolen, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Kristine Hansen. Riktignok viser tallene at nesten halvparten av barna (48 %) sitter i forovervendt beltestol. Problemene oppstår gjerne når barna blir større, ifølge Hansen. Tallene viser nemlig at 32 prosent av 7- og 8-åringene på landsbasis kun sitter i bilens belter. Verst er det i Nordland, Troms og Finnmark. Der sitter så mange som 1 av 4 av barna (23 %) mellom 4 og 9 år kun i bilens belte. – Generelt advarer vi foreldre mot å være for raske med å droppe barnesikringsutstyret, det bør brukes frem til 10–12 årsalder. Funn fra Transportøkonomisk Institutt viser at bruk av barnesikringsutstyr har en skadereduserende effekt på 21 prosent, sammenliknet med å sitte kun i bilens belter, sier Hansen.*

Ha is i magen!

Hun får støtte av kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If forsikring: – De fleste er flinke til å sikre de minste barna, antakelig fordi anbefalingene er ganske tydelige. Det er når barna blir større – gjerne fra skolealder – at det begynner å bli litt vanskelig. Mange foreldre opplever press om å la barna sitte som de voksne. Her gjelder det å ha litt is i magen og heller tåle å være den «kjipe» voksne, sier han.

Det som er lov, er ikke alltid lurt

Hansen fra Trygg Trafikk oppfordrer foreldre til å tenke på hva som anbefales fremfor hva loven faktisk tillater. – Vår generelle anbefaling er at man heller er litt for forsiktig. Er du i tvil, sjekk våre hjemmesider eller bilstolvelgeren.no. Det er vår merkenøytrale tjeneste som viser deg hva slags type stol barnet ditt bør ha, avslutter hun.

Her er Trygg Trafikks tips for å se om barnet er klart for å sitte uten barnesikringsutstyr i bilen:

Barnet skal sitte med ryggen inntil seteryggen. Mens barnets rygg er helt inntil seteryggen, skal barnets knær kunne bøye seg over kanten av setet. Beltet skal ligge ned på hoftene og ikke opp på magen. Beltet skal ligge godt inn på skulderen. Barnet må kunne sitte rolig og inntil seteryggen slik at bilbelte er riktig plassert under hele kjøreturen. Dersom barnet ikke består testen, bør barnet fortsatt bruke barnesikringsutstyr. Fortsatt usikker? Sjekk bilstolvelgeren.no.

Resultatene fra kontroller av barn fra 4 til 9 år: 5 % bakovervendt 48 % i forovervendt bilstol 30 % på bilpute 15 % i bilens belter 2 % usikret Bilpute: 22 % av barn fra 4 til 7 år satt på bilpute. 49 % av barn fra 7 til 9 år satt på bilpute.. Bilens belter: 7 % av barn fra 4 til 7 år satt kun i bilens belter. 32 % av barn fra 7 til 9 år satt kun i bilens belter. *Referanse: Transportøkonomisk Institutt (TØI), Trafikksikkerhetshåndboken https://www.tshandbok.no/del-2/4-kjoeretoeyteknikk-og-personlig-verneutstyr/doc685/ , TØI på oppdrag fra Statens vegvesen.