Husk hviletid på veien!

• hansen@tryggtrafikk.no
  • 10.07.2017
Trygg Trafikk oppfordrer norske sjåfører til å la seg inspirere av trailersjåførene. – Å bli trøtt og uoppmerksom er noe av det aller farligste som kan skje deg. Derfor bør alle sommerbilister pålegge seg selv hviletid, mener Trygg Trafikk.

De som kjører lastebil og buss har lovpålagt hviletid. Trygg Trafikk oppfordrer norske bilister til å la seg inspirere når vi legger ut på langtur – spesielt nå i sommerferien.

–  Sommertur er tid for biltur. Selv om du vanligvis er en god sjåfør, er det annerledes å kjøre langt og gjerne på ukjente veier. Bevilg deg selv gode hvilepauser! Blir du trøtt bør du stoppe og sove i 15 minutter. Sovner du bak rattet blir det som regel fatalt. På langtur ta 45 minutters pause hver fjerde time – aller helst oftere. Da blir du en mye tryggere sjåfør, og turen blir mindre stressende, sier Ole Rath, distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder.

Planlegg langturen

Stress er en vesentlig risikofaktor. Derfor anbefaler Trygg Trafikk at du ikke innleder ferien med en lang biltur.

– Det er ofte mye stress omkring selve turen med avvikling av jobb, pakking og utålmodige barn. Derfor er det en dårlig idé å dra rett fra jobben og ut på en lang biltur. Da er det mye bedre og mer behagelig å legge ut på tur feriedag nummer to når du er uthvilt og rolig. Gjør en tur ut av det! Ta lange, gode spisepauser og strekk på bena. Da kan du samtidig sjekke at barna sitter som de skal, fortsetter Rath i Trygg Trafikk.

Trygg Trafikks tips før bilferien:

• Stress ned og bruk god tid. Ferien er til for å nytes.
  • Ta pauser ofte og strekk på beina
  • Er du trøtt? Stopp og sov 15 minutter. Det gjør underverker.
  • Spis sunt, dropp brus og mye sukker. Sukker gjør deg sløv.
  • Ta beltesjekken! Bilbeltet skal være stramt over hoftene og stramt over skulderen.
  • Hold fokus: Dropp mobilen når du kjører

Ta kontakt for mer informasjon

Steng