Slik sikrer du barna på bilferie

• Christoffer Solstad Steen
  • 17.06.2021
Med fortsatte reiserestriksjoner kan det bli rekordmange på norgesferie i år. Trygg Trafikk ber foreldre være ekstra oppmerksomme på sikring av barn i sommertrafikken.

– Vi vet at mange har tenkt seg på bilferie i Norge i sommer, og at mer trafikk betyr flere ulykker. Da må vi sikre det viktigste vi har, nemlig barna våre, på en god og riktig måte, sier Christoffer Solstad Steen, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.

Han forteller at selv om Norge er på trafikksikkerhetstoppen, så har vi fortsatt mye å gå på når det gjelder sikring av barn i bil. Dette ble kartlagt i en landsrepresentativ undersøkelse Trygg Trafikk gjennomførte med Kantar i fjor.

– Det er for mye mangelfull sikring. Og det er ofte det samme som går igjen. Enten er det fordi vi foreldre ikke vet hva som er riktig. Eller at vi ikke syntes det er så farlig fordi vi bare skal en kort tur. Her må vi som foreldre skjerpe oss før vi skal på bilferie med barn, sier Steen.

Fest beltet stramt

I undersøkelsen forteller mer enn 3 av 10 – 32 prosent – at de opplever slakt eller løst belte med barn i bilstol. Det mange ikke vet er at et løst belte kan være livsfarlig. Så pass på at beltet sitter så tett på kroppen som mulig.

– Beltet skal være stramt over hofte og skulder. Det skal aldri ligge under armen eller bak ryggen. Et slakt bilbelte kan gi store indre skader, og få fatale følger ved en kollisjon. Det skal bare være mulig å få et par fingre mellom kroppen og beltet, forteller Steen.

La de minste sitte bakovervendt

Under halvparten – 44 prosent – av småbarnsforeldre svarte riktig på spørsmål om hvor lenge barn anbefales å sitte bakovervendt.

Samtidig svarte 4 av 10 – 39 prosent – av de som kjenner anbefalingen at de likevel snur bilstolen tidligere enn ved anbefalte minst 4 år.

– Vi må huske at det redder liv at barn er sikret bakovervendt. Ved en ulykke i bakovervendt posisjon vil barnets rygg presses inn mot stolryggen, og trykket fra kollisjonen fordeles dermed over en større flate. Men sitter barnet med kjøreretningen så øker belastning på hode og nakke, og det gir større sannsynlighet for varige mén, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Velg riktig bilstol, og monter det riktig!

Det å velge riktig bilstol er avgjørende for sikringen av barn i bil. Like viktig er korrekt montering og bruk av setet.

– Ta med barn og bil til butikken. Da får dere prøvd bilstolen og vet at den passer både barnet og bilen. Følg monteringsanvisningen nøye, sørg for bilstolen er montert riktig, og ikke minst at barnet er godt sikret i stolen, sier Clementz.

Hele 5 av 10 – 49 prosent – opplever at det er vanskelig å finne forståelig informasjon om sikkerhetsutstyr for barn, viser fjorårets undersøkelse.

– Er du usikker kan du besøke Bilstolvelgeren.no, hvor du trygt og enkelt taster inn barnets alder, vekt og høyde. Deretter får du en klar og tydelig anbefaling om hvilken type bilstol barnet ditt bør ha, avslutter Clementz.

Christoffer Solstad Steen
Christoffer Solstad Steen Pressesjef