Tre av fire bilførere tar blikket bort fra veien mens de kjører

Stadig flere kjører bil med skjerm i Norge, og mange mener at dette gjør dem uoppmerksomme i trafikken. Trygg Trafikk frykter trenden kan føre til flere ulykker.

Overgangen til skjermbruk i bil er ikke uproblematisk, 42 prosent mener skjermen gjør dem uoppmerksomme i trafikken. Over halvparten finner det problematisk å se på skjermen for å navigere. Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Kantar på vegne av Trygg Trafikk og Fremtind forsikring.  – Bruk av skjerm i bil fører til at du tenker på noe annet enn trafikkbildet. Samtidig må du ta blikket bort fra veien – og det er her problemet oppstår. Å ta blikket bort fra veien mens du kjører medfører økt risiko for farlige hendelser. Kun to sekunder skal til for at risikoen for en kollisjon dobler seg, sier Bård Morten Johansen, fagsjef trafikksikkerhet i Trygg Trafikk. Flere funksjoner på skjerm De fleste nye biler har en eller flere skjermer, og funksjoner som radio, navigasjon, musikk og klimaanlegg er som oftest flyttet dit. Tidligere ble disse styrt med analoge knapper – uten å måtte ta blikket bort fra veien..    – Vi kjenner ikke til at det finnes standarder for hvilke funksjoner som kan flyttes over på skjerm. Vi vet for lite om hvordan skjermbruk påvirker oppmerksomheten vår under kjøring. Det vi vet, er at fører må ta blikket bort fra veien for å navigere, og det er problematisk. Denne undersøkelsen viser at tre av fire førere innrømmer at de må ta blikket av veien for å navigere på skjerm, sier Johansen.  Økning i skadesaker Forsikringsbransjen følger ulykkesutviklingen nøye. De siste årene har Fremtind sett en økning i antall bulkeskader.I 2022 registrerte Fremtind over 73 000 bilskader. Samlet erstatningskostnad for disse skadene var på over 2,2 milliarder kroner. – Vi ser en økning på 15 prosent i de såkalte bulkeskadene. Dette er skader som enkelt kan unngås med blikket på veien. Vi frykter at skjermer tar for mye oppmerksomhet fra selve bilkjøringen. Du skal ikke se lenge på en skjerm før du skjener ut eller mister reaksjonstiden du trenger for å håndtere en hendelse. Trafikkbildet endrer seg raskt, derfor er det viktig å fokusere på det vi holder på med, nettopp det å kjøre bil, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.  Forsker på bruk av skjerm i bil Sammen med Fremtind har Trygg Trafikk engasjert SINTEF til å forske på bruken av skjerm i bil. Hvordan påvirker dette oppmerksomheten vår? SINTEF har, med hjelp fra Nord Universitet, samlet inn data fra testkjøringer hvor bilførerne har løst oppgaver på skjerm under kjøring.  – Med blikksporing har vi registrert øyebevegelsene til testpersoner som har kjørt bil og samtidig løst oppgaver på skjermen. Dette er en effektiv metode for å måle og forstå sjåførens oppmerksomhet og reaksjoner. Samtidig har vi målt fart og plassering i kjørebanen, sier Bård Morten Johansen.   Foreløpige resultater og funn fra studien «skjermer i bil» vil bli presentert under Arendalsuka tirsdag 15. august kl. 11 i Samferdselsteltet.