Trafikkdans
Lag en trafikkdans med kompetansemål fra tre fag, der kropp, bevegelse, helse og sikkerhet er det viktigste.
Lag en trafikkdans
I dette eksempelet tar vi utgangspunkt i relevante kompetansemål fra tre fag, der kropp, bevegelse, helse og sikkerhet er det viktigste. Kroppsøving er her regifag siden det har flest elementer fra læreplanen i faget. I tillegg er det hentet kompetansemål fra samfunnsfag og naturfag.
Skjema med forslag til mål for fagene finner du lenger ned på siden.
Anbefalt tidsbruk: 6-10 timer/evt over en tre ukers periode så elevene kan øve i andre fag/på egenhånd.
Hvor mye tid dere bruker på dette, avhenger av gruppestørrelse, ferdigheter og ønsket resultat. En del elever velger vil være motivert til å øve etter skoletid dersom dansen skal presenteres.
Tips: Bli kjent med de viktigste risikofaktorene i trafikken, (fart, rus, manglende oppmerksomhet og sikring) før de begynner med koreografien til dansen. (Bruk hjemmesidene våre for å hente inspirasjon og velge tema for dansen).
Diskuter så hovedtema og stemning dere ønsker å skape gjennom dansen. Hvilke virkemidler og uttrykksformer bidrar til å forsterke budskapet? Lag en skisse på hva som MÅ med i dansen.
Velg musikk og rytmer som forsterker budskapet.
NB: Tilpass koreografien etter ferdighetene!
- trene på og utvikle eksisterande og nye dansar, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
- bruke eigne ferdigheiter og kunnskapar til å samarbeide og gjere andre gode i aktivitet og samspel
Vg2
- gjennomføre leikar, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar og forstå korleis ulike aktivitetar påverkar og utviklar motoriske ferdigheiter, koordinasjon, styrke, bevegelse og å vere uthaldande
Vg3
- øve på og meistre idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar ut frå eigne føresetnader
- beskrive og drøfte samanhengar mellom bevegelse, kropp, trening og helse i samfunnet
KRØ
I hvilken grad mestrer eleven å
- utvikle en ny dans som ivaretar koordinasjon, bevegelse og som visualiserer trafikkfaglige elementer.
- delta i å bygge opp godt samarbeid der alle bidrar og støtte andre til å oppnå sine mål
- kjenne til og utfordre egne grenser og muligheter og diskutere utviklingen
- bygge styrke, koordinasjon og motoriske ferdigheter gjennom dans og vise dette i praksis
Mer om overordnede mål, kjerneelementer og tverrfaglig relevans finner du lenger ned på siden «Fra læreplanverket»