Lyden av trafikk
Lyden av trafikk er en oppgave om fart og oppmerksomhet.
Egnet tidsbruk på alle oppgavene: 1–1,5 timer
Lyden av trafikk – Fart og oppmerksomhet
1. Les teksten og se filmen 22-meter’n. Lag grupper på tre og tre, før elevene får prøve øvelsen ute, i gangen eller i gymsalen
Øvelsen
Én i gruppa skritter opp 22 meter og observerer fra stopp-punktet, en annen støtter den som går med bind for øynene (en «lærerplastlomme» som festes med en syltetøystrikk rundt hodet er også veldig effektivt).
Hvis tid: La elevene teste hvor langt det er med dobbelt så lang strekning (tilnærmet forflytningen på 2 sekunder i 80 km/t).
Gå tilbake til klasserommet og reflekter rundt erfaringene.
2. Se den andre filmen – Å føle oppmerksomhet.
Se den siste filmen i klasserommet. Diskuter hvilke fordeler det er å ha nok grunnleggende kompetanse til å skille realistiske hverdagsfarer fra å «være redd for alt». Hva kan gjøres?
Hvordan: Del erfaringene i grupper eller i klassen. Lag en liste over hverdagsrisiko som er verdt å tenke over og lære av.
Religion og etikk
- analysere og drøfte ulike former for etisk argumentasjon
- identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til mellommenneskelige relasjoner og identitet
- ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og etikk
Etisk refleksjon
Elevene skal kunne identifisere etiske dilemmaer og drøfte moralske spørsmål ved hjelp av egen erfaringsbakgrunn, evne til innlevelse og ulike etiske modeller og begreper. Etisk refleksjon gir mulighet til å håndtere store og små spørsmål, konflikter og utfordringer med betydning for skolesamfunnet, hverdagslivet og det globale samfunnet. Filosofiske tenkemåter gir elevene redskaper til å analysere argumentasjon og påstander.
Fra verdier prinsipper og verdier i Om faget
Faget gir øvelse i etisk refleksjon og bidrar til å utvikle elevenes dømmekraft.
Underveisvurdering
Videreutvikler og viser elevene kompetanse i etikk når de kan identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger. Elevene utvikler og viser kompetanse gjennom å ta ulike standpunkter, ta andres perspektiv og stå i meningsbrytninger på en måte som ivaretar den enkeltes integritet.

Lyden av trafikk
Egnet tidsbruk: 1–1,5 timer
1. Les teksten og se klippet «22-metern» med Katinka og Victor og diskuter temaet (10–15 minutter).
2. Prøv «22 meter’n» på egnet sted og diskuter opplevelsen. Bli enige om akseptabel atferd omkring mobilbruk i bil. Bruk begrunnelse i argumentasjonen (30–40 minutter).
3. Gå videre til neste frosk – Å føle oppmerksomhet.
Har du sett folk som går rett på butikkvinduer, snubler eller krasjer i andre mens de holder på med mobiltelefonen? Det kan være komisk når det ikke er alvorlige hendelser, men verre er det når den dårlige vanen blir med inn i bilen. Vi vet det kan være livsfarlig og dyrt.

Kjører vi i 80 kilometer i timen mens vi taster på mobilen i ett sekund, beveger vi oss i praksis 22,2 meter i blinde.
Klikk her for å se hvordan det gikk da de tok «22-meter’n»
Katinka: – Det var kjempeskummelt. Jeg hadde null kontroll og bare vinglet rundt. Jeg visste ikke hvor jeg gikk og krasjet flere ganger.
Victor: – Jeg ble litt skadet, faktisk. Jeg gikk rett på et tre da jeg tydeligvis
svingte mot høyre fremfor å gå rett frem. Bra det var i gangfart, da, og ikke i 80 kilometer i timen.
Katinka: – Ekkelt å tenke på at så mange faktisk kjører uten å kunne se. Det er jo bare tilfeldig at det går bra.
Victor: – Jeg merket at jeg mistet retnings-sansen, og det har jeg jo sett på videoer av sjåfører som tekster og kjører, også. Helt uaktuelt for meg å taste på mobilen i et kjøretøy i fart.

Å føle på oppmerksomhet
1. Hva er oppmerksomhet? Når blir oppmerksomheten vår truet? Hvem er skyldig når en blir distrahert av andre og det oppstår en ulykke?
2. Les introteksten nedenfor – Å føle oppmerksomhet – og se klippet.
3. Gå til tredje frosk – Sunn frykt.

Å føle på oppmerksomhet
Mange ulykker skjer fordi vi ikke klarer å følge med der det gjelder. Hjernen klarer ikke å sortere de fysiske farene vi omgir oss med, og særlig når vi er opptatt med mobilen mens vi forflytter oss. Vi testet forståelsen av de faktiske farene, ved å fjerne synsfeltet. Ville oppmerksomheten bli mer skjerpet, og ville Katinka og Victor oppleve frykt? På et klarert og sikret område i et veikryss, fikk Katinka og Victor forsøke seg.

Sunn frykt?
1. Skriv ned 5–10 farer du frykter kan skje (3–5 minutter).
2. Sorter situasjonene etter hvor farlig de faktisk er for deg eller andre? Har du et sunt forhold til frykten din? (10 minutter)
3. Les «The wrong kind of fear«. Finn tre eksempler fra din hverdag som handler om risikoeksperten Slovic sin uttalelse; «If someone takes a risk by choice, he’ll perceive it as less dangerous than a risk forced upon him» (10–15 minutter).
«Lyden av trafikk»
RELIGION OG ETIKK
Fra fagets relevans
Gjennom etisk refleksjon gir faget rammer for å undersøke og klargjøre hva som er godt og rett for individ og samfunn i dag og i framtiden. Slik får elevene utfordringer som kan fremme danning og gjøre dem i stand til å mestre livet, være ansvarlige medborgere og bidra til et bærekraftig samfunn.
Relevant kjerneelement
Etisk refleksjon
Elevene skal kunne identifisere etiske dilemmaer og drøfte moralske spørsmål ved hjelp av egen erfaringsbakgrunn, evne til innlevelse og ulike etiske modeller og begreper. Etisk refleksjon gir mulighet til å håndtere store og små spørsmål, konflikter og utfordringer med betydning for skolesamfunnet, hverdagslivet og det globale samfunnet. Filosofiske tenkemåter gir elevene redskaper til å analysere argumentasjon og påstander.
Fra verdier prinsipper og verdier i Om faget
Faget gir øvelse i etisk refleksjon og bidrar til å utvikle elevenes dømmekraft.
Kompetansemål
- analysere og drøfte ulike former for etisk argumentasjon
- identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til mellommenneskelige relasjoner og identitet
- ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og etikk
Underveisvurdering
Videre utvikler og viser elevene kompetanse i etikk når de kan identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger. Elevene utvikler og viser kompetanse gjennom å ta ulike standpunkter, ta andres perspektiv og stå i meningsbrytninger på en måte som ivaretar den enkeltes integritet.