11 omkom i trafikken i november

93 har mistet livet i trafikken så langt i år. Det viser ulykkestallene for november. Trygg Trafikk advarer mot krevende kjøreforhold i adventstiden. – Vær obs på vekslende føreforhold og stress ned, sier direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen.

11 omkom i trafikken i november. Det betyr at 93 personer så langt i år har mistet livet i trafikken. På samme tid i fjor hadde 127 mennesker mistet livet på norske veier.

– Ta det med ro i adventstiden

Nå går vi inn i en av årets mest hektiske måneder og desember gir høye skuldre og stress for mange. ­–Ikke ta stresset med deg inn i trafikken. Det kan i verste fall føre til ulykker. Senk pulsen og fokuser på kjøringen. En ulykkesfri adventstid er viktigere enn sparte sekunder, sier direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen.

Lumske kjøreforhold

Trygg Trafikk advarer også norske sjåfører mot at julemåneden kan by på svært lumske kjøreforhold. – Høsten og vinteren har så langt bydd på vekslende kjøreforhold og dårlig vær i store deler av landet. Raskt skifte mellom snø, slaps, is, regn og bar asfalt kan gi svært vanskelige kjøreforhold. Er det speilglatt på veien bør du vurdere å utsette turen eller la bilen stå og velge kollektivt i stedet, sier Johansen.

Årets mørkeste måned

Desember er også årets mørkeste måned. Derfor minner Trygg Trafikk folk om å huske refleksen når de skal ut i mørket. – Refleks gjør deg synlig i mørket. Dropper du refleksen velger du å gamble med din egen sikkerhet. Du trenger refleks selv om du bare skal gå en kort tur, på fortauet eller i opplyste gater. De fleste ulykkene som involverer fotgjengere skjer faktisk når folk krysser gaten i tettbygde strøk, avslutter Johansen. 5 råd i julestresset

• Ikke ta med stresset inn i bilen
  • Tilpass farten etter forholdene