Trygg Trafikk: Fortsatt for lav refleksbruk

Kun 1 av 4 bruker alltid refleks – til tross for at 8 av 10 mener et reflekspåbud hadde vært på sin plass. – Det blir for dumt å droppe refleks, når du skjønner at det virker, sier Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.

Norske fotgjengere er for dårlige til å bruke refleks. Det viser Trygg Trafikk og forsikringsselskapet Fremtinds årlig undersøkelse. Den landsomfattende undersøkelsen gjennomføres av Kantar TNS, og kartlegger vaner og holdninger knyttet til refleksbruk. – Det er bare 1 av 4 – 23 prosent – av oss som alltid bruker refleks. I tillegg sier 46 prosent at de bruker refleks ganske ofte, men ganske ofte er ikke godt nok. Vi dropper gjerne refleksen på korte turer eller når vi går i opplyste gater, men det er like viktig å bruke refleks da som ellers i mørket, sier kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Ann-Helen Hansen. Tallene viser at det er like mange – 1 av 4 – som sier de sjelden eller aldri bruker refleks. Det norske folk har fortsatt mye å gå på når det gjelder refleksbruk, ifølge Trygg Trafikk. 8 av 10 ønsker reflekspåbud  Problemet er, ifølge Hansen, ikke at vi ikke forstår at refleks virker. Hele 79 prosent mener faktisk at refleks i mørket bør være påbudt og så mange som 96 prosent mener at økt refleksbruk vil bidra til å redusere farlige situasjoner i trafikken når det er mørkt. – Holdningene og kunnskapen om at refleks virker er på plass! Det er adferden som er problemet. Når «alle» skjønner at refleks gjør deg synlig i trafikken, synes vi det er litt oppsiktsvekkende at vi ikke er flinkere til å bruke den enn vi er, fortsetter Hansen. Enkel livsforsikring  – Årsakene til at folk dropper refleksen er nemlig først og fremt dårlige unnskyldninger, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB. 59 prosent svarer at de glemmer det eller ikke tenker på det, 20 prosent unnskylder seg med at de «bare skal gå i opplyste gater» mens 13 prosent bare skal «gå på fortauet». – Å tro at du er trygg bare fordi du skal gå der det er gatelys eller på fortau, er en feilslutning. Det er heller tvert om fordi lys fra gater, vinduer og trafikken stjeler oppmerksomhet og gjør deg faktisk mindre synlig. Refleks er kort sagt den enkleste, billigste og mest effektive livsforsikringen du kan ha som fotgjenger. Hvis du derimot dropper refleks, velger du i praksis å være usynlig i mørket, avslutter Nielsen.