Høring fra Statens vegvesen den 4.7.2025 om revisjon av vegnormal N303 Trafikksignalanlegg, bl.a. åpning for fartsgrense 90 km/t i tunneler på tofelts veg uten fysisk midtdeler.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Trygg Trafikk mener beslutningsgrunnlaget for å øke fartsgrensen i tunneler på tofelts veg uten fysisk midtdeler er mangelfullt. Det foreligger ingen dokumenterte analyser av ulykkesrisiko, skadepotensial eller gevinster ved endringen. -
- Forslaget strider mot nullvisjonen og Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet, som fremhever fart som en sentral risikofaktor og planlegger lavere fartsgrenser på flere strekninger.
Høring fra Statens vegvesen den 2.7.2025 om revisjon av vegnormal N303 Trafikksignalanlegg, bl.a. åpning for sekundærkonflikt med kryssende fotgjengere.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
-Trygg Trafikk støtter de foreslåtte endringene i vegnormal, særlig at krav fra R310 og R311 nå innarbeides og gjøres gjeldende for all offentlig vei.
-Vi er imidlertid kritiske til forslaget om å tillate at syklister kan ha sekundærkonflikt med fotgjengere ved høyresving på rødt sykkelsignal. Tiltaket kan medføre høy fart ved sving, redusert aktsomhet, økt konfliktnivå og misforståelser om vikeplikt.
-Vi anbefaler en bredere vurdering før eventuell innføring, inkludert analyser av ulykkesrisiko for ulike sykkeltyper og kryss, samt kriterier basert på trafikkmengde og antall kryssende fotgjengere.
Høring i Justiskomiteen om Justis- og beredskapsdepartementes budsjettforslag for 2026 (Prop. nr. 1 S 2025-2026).
Kort oppsummering av Trygg Trafikks høringsinnspill:
-Ifølge budsjettproposisjonen utgjør trafikklovbrudd den nest største kriminalitetskategorien (13 prosent). Likevel mangler en omtale av politiets rolle i bekjempelse av trafikkriminalitet.
-Trygg Trafikk oppfordrer Justiskomiteen til å sikre tydeligere forankring av nullvisjonen og høyere prioritering av trafikksikkerhet i justissektoren.
-I følge Nasjonal transportplan 2025–2036 er trafikksikkerhetsarbeidet sektorovergripende. Politikontroller av fart, rus og farlig atferd er blant de mest effektive trafikksikkerhetstiltakene vi har.
-Utrykningspolitiet (UP) er en nøkkelaktør og må sikres tilstrekkelig ressurser til utføre sine oppgaver.
Høring i Transport- og kommunikasjonskomiteen om Samferdselsdepartementets budsjettforslag for 2026 (Prop. nr. 1 S 2025-2026).
Kort oppsummering av Trygg Trafikks høringsinnspill:
- Vi støtter regjeringens hovedprioriteringer på trafikksikkerhetsområdet, herunder strengere regulering av villmannskjøring, mobilbruk i bil og varslingstjenester av politikontroller, samt tiltak rettet mot alders- og trafikantgrupper med særlig høy risiko (bl.a. MC-førere).
-Gitt begrensede ressurser til veiformål støtter vi regjeringens prioritering av drift, vedlikehold og målrettede trafikksikkerhetstiltak på riksveinettet, samt etablering av atk på flere strekninger.
-På fylkesveinettet er vedlikeholdsetterslepet alvorlig, og risikoen for å bli drept eller hardt skadd 75–80 prosent høyere enn på riksveinettet (per kjørte kilometer). Det statlige rammetilskuddet til fylkeskommunene bør økes betydelig, og fylkeskommunene må prioritere dette arbeidet.
Representantforslag 20 S (2025- 2026) fra Melby (V), Raja (V) og Vea (V) om å tillate kommunene å regulere bruk av elektriske sparkesykler på fortau (Dokument 8: 20 S).
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Elsparkesykler på fortau skaper utfordringer for fotgjengeres trygghet, særlig for barn, eldre og personer med funksjonsnedsettelser.
- Trygg Trafikk er usikker på om lokal regulering er riktig løsning, og anbefaler en nasjonal faglig utredning som balanserer hensynet til fotgjengere og elsparkesyklister.
Høring fra Statens vegvesen av 18.06.2025 om forslag til endringer i trafikkopplæringen for klasse AM 147 (mopedbil).
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
-Vi støtter forslag om krav til øvingskjøretøy, dvs. ekstra speil eller skjerm, hastighetsmåler, brems og merking med rød «L» under øvingskjøring. Dette vil gi trafikklærer bedre oversikt over trafikkbildet, bedre sikkerhetsmargin ved uforutsette hendelser og øke øvrige trafikanters forståelse av at fører er under opplæring.
- Vi støtter forslag om å skille ut trinnvurderingene i trinn 2 og 3 som egne elementer. Dette vil gi bedre struktur og samsvar med øvrige førerkortklasser.
Høring fra Statens vegvesen den 2.6.2025. Det foreslås å presisere at er forholdet mellom kjøretøyets effekt og egenvekt er avgjørende for om personer under 18 år kan kjøre beltemotorsykkel, uavhengig av om beltemotorsykkelen er klassifisert som klasse 1 eller 2.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter forslaget og mener det vil lette forståelsen av regelverket knyttet til kjøring med beltemotorsykkel for personer under 18 år.
- Ut over dette kan vi ikke se at de foreslåtte endringer påvirker forhold som har betydning for trafikksikkerheten.
Høring fra Samferdselsdepartementet 13.3.2025. Det foreslås å gjøre det enklere å inndra kjøretøy ved grove brudd på vegtrafikkloven og skjerpe og tydeliggjøre forbudet mot mobilbruk i bil.
Kort oppsummering av vårt innspill:
- Vi støtter forslaget som vil gi et mer effektivt virkemiddel mot villmannskjøring, ruskjøring og gjentatt kjøring uten førerkort.
- Inndragning av kjøretøy bør som hovedregel skje uavhengig av om fører eier dette, slik at vi unngår omgåelse og tilpasninger av regelverket.
- Vi er enig i at forbudet mot å bruke håndholdt mobiltelefon under kjøring utvides til å omfatte å holde/berøre, og at dette også skal gjelde for bruk via bilens skjerm (f.eks. Apple CarPlay). Utfordringer med uoppmerksomhet knyttet til berøringsskjermer i bil løses imidlertid ikke av dette forslaget.
- Vage formuleringer om å tillate “få tastetrykk” og “korte blikk” bør konkretiseres, og vi foreslår maks to sekunder i tråd med forskning.
Høring fra Samferdselsdepartementet 28. februar 2025.
Formålet er å ivareta trafikksikkerheten ved å hindre at bilførere som kjører ruspåvirket eller for fort varsles om uventede kontroller slik at de kan kjøre en annen vei eller midlertidig tilpasse atferden. Det vil fortsatt være lovlig å varsle fartsgrenser, dyr i veien og andre farlige situasjoner i trafikken.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi er enig i at det er behov for et forbud fordi varsling svekker effekten av kontroller som er et av de mest effektive tiltakene vi har for å redusere alvorlige trafikkulykker.
- Forbudet bør omfatte både bruk, besittelse og distribusjon av kommersielle varslingstjenester, være teknologinøytralt og gjelde både for førere og passasjerer.
Høring fra Statens vegvesen 20.12.2024. Forslaget innebærer bl.a. at det fra 1. januar 2026 blir forbudt med russebusser med sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Formålet er å redusere risikoen for skader blant passasjerer ved bråbrems eller kollisjon. Utenlandsregistrerte russebusser omfattes også av forslaget.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Forslaget støttes fordi det er på høy tid å stramme inn det særnorske fenomenet «rullende diskoteker», som utsetter en ung og sårbar trafikantgruppe for høy risiko.
- Vi anbefaler i tillegg økte kontroller av russebusser for å avdekke bl.a. overlast, brannfare, ulovlige aggregater og manglende førerkompetanse.
