Høringer

Trygg Trafikk gir innspill til offentlige høringer om bl.a. regelverk og politikk som berører trafikksikkerheten. Målet er å sikre trygg ferdsel for alle trafikantgrupper. Her finner du våre nasjonale høringsinnspill fra 2022 sortert på årstall.

Endringer i trafikkopplæringsforskriften

Høring fra Statens vegvesen av 18.06.2025 om forslag til endringer i trafikkopplæringen for klasse AM 147 (mopedbil).

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:

-Vi støtter forslag om krav til øvingskjøretøy, dvs. ekstra speil eller skjerm, hastighetsmåler, brems og merking med rød «L» under øvingskjøring. Dette vil gi trafikklærer bedre oversikt over trafikkbildet, bedre sikkerhetsmargin ved uforutsette hendelser og øke øvrige trafikanters forståelse av at fører er under opplæring.

- Vi støtter forslag om å skille ut trinnvurderingene i trinn 2 og 3 som egne elementer. Dette vil gi bedre struktur og samsvar med øvrige førerkortklasser.

Endringer i førerkortforskriften – beltemotorsykkel

Høring fra Statens vegvesen den 2.6.2025. Det foreslås å presisere at er forholdet mellom kjøretøyets effekt og egenvekt er avgjørende for om personer under 18 år kan kjøre beltemotorsykkel, uavhengig av om beltemotorsykkelen er klassifisert som klasse 1 eller 2.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter forslaget og mener det vil lette forståelsen av regelverket knyttet til kjøring med beltemotorsykkel for personer under 18 år.
- Ut over dette kan vi ikke se at de foreslåtte endringer påvirker forhold som har betydning for trafikksikkerheten.

Skjerpede regler mot risikoatferd i trafikken – mer effektiv inndragning av motorvogn og innstramming i bruk av mobiltelefon i bil

Høring fra Samferdselsdepartementet 13.3.2025. Det foreslås å gjøre det enklere å inndra kjøretøy ved grove brudd på vegtrafikkloven og skjerpe og tydeliggjøre forbudet mot mobilbruk i bil.

Kort oppsummering av vårt innspill:

- Vi støtter forslaget som vil gi et mer effektivt virkemiddel mot villmannskjøring, ruskjøring og gjentatt kjøring uten førerkort.

- Inndragning av kjøretøy bør som hovedregel skje uavhengig av om fører eier dette, slik at vi unngår omgåelse og tilpasninger av regelverket.

- Vi er enig i at forbudet mot å bruke håndholdt mobiltelefon under kjøring utvides til å omfatte å holde/berøre, og at dette også skal gjelde for bruk via bilens skjerm (f.eks. Apple CarPlay). Utfordringer med uoppmerksomhet knyttet til berøringsskjermer i bil løses imidlertid ikke av dette forslaget.

- Vage formuleringer om å tillate “få tastetrykk” og “korte blikk” bør konkretiseres, og vi foreslår maks to sekunder i tråd med forskning.

Skjerpede regler mot risikoatferd i trafikken – forbud mot varsling av kontroller   

Høring fra Samferdselsdepartementet 28. februar 2025.
Formålet er å ivareta trafikksikkerheten ved å hindre at bilførere som kjører ruspåvirket eller for fort varsles om uventede kontroller slik at de kan kjøre en annen vei eller midlertidig tilpasse atferden. Det vil fortsatt være lovlig å varsle fartsgrenser, dyr i veien og andre farlige situasjoner i trafikken.  

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:

- Vi er enig i at det er behov for et forbud fordi varsling svekker effekten av kontroller som er et av de mest effektive tiltakene vi har for å redusere alvorlige trafikkulykker.

- Forbudet bør omfatte både bruk, besittelse og distribusjon av kommersielle varslingstjenester, være teknologinøytralt og gjelde både for førere og passasjerer.

Bruk av ståplasser og sidevendte seter i buss (russebuss)

Høring fra Statens vegvesen 20.12.2024. Forslaget innebærer bl.a. at det fra 1. januar 2026 blir forbudt med russebusser med sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Formålet er å redusere risikoen for skader blant passasjerer ved bråbrems eller kollisjon. Utenlandsregistrerte russebusser omfattes også av forslaget.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:

- Forslaget støttes fordi det er på høy tid å stramme inn det særnorske fenomenet «rullende diskoteker», som utsetter en ung og sårbar trafikantgruppe for høy risiko.

- Vi anbefaler i tillegg økte kontroller av russebusser for å avdekke bl.a. overlast, brannfare, ulovlige aggregater og manglende førerkompetanse.

Endringer i folkehelseloven

Høring fra Helse- og omsorgsdepartementet 18. oktober 2024. Formålet er bl.a. å styrke og tydeliggjøre folkehelsearbeidet og klargjøre ansvar og roller på tvers av forvaltningsnivåer.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:

-Trafikkulykker/skader er en stor folkehelseutfordring, men vi reagere på at dette mangler omtale i høringsdokumentet.

-Staten har en viktig rolle i å sikre rammer, mål og datagrunnlag for hele folkehelsefeltet.

-Kommunenes og fylkeskommunenes ansvar for skadeforebyggende arbeid må understøttes med bedre ulykkes- og skadedata.

-Det er positivt med nytt prinsipp om barns beste og formalisering av samarbeid med frivillig sektor.


Ny forskrift om etterutdanning og regodkjenning av trafikklærere

Høring fra Statens vegvesen den 19.02.2024. Det foreslås bl.a. å innføre krav om etterutdanning hvert femte år for trafikklærere, samt å stille krav til kursarrangører/tilbydere.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter forslaget og mener det vil styrke kompetansen i trafikkskolebransjen og bidra til bedre føreropplæring og økt trafikksikkerhet.
- Vi anbefaler at effektene av endringene evalueres i etterkant, da tidligere reformer har blitt innført uten grundig vurdering av konsekvenser.

Revidert utgave av vegnormal N301 Arbeid på og ved veg

Høring fra Statens vegvesen 19.01.2024. Forslaget innebærer en tydeliggjøring og forenkling av krav til varsling og sikring ved arbeid på og ved veg, med særlig fokus på skiltbruk, trafikkstyring og sikring i høy risikoområder.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:

- Vi støtter forslaget om å dele vegarbeidsområdet inn i soner, da det kan gjøre kravene tydeligere.

- Vi har ingen innvendinger til innstrammingen av bruk av permanente variable fartsgrenseskilt ved bevegelig arbeid. Disse skiltene er krevende for trafikantene og oppfatte og det er en risiko for at det kan oppstå menneskelige feil i koordinasjon mellom entreprenør og Vegtrafikksentralen.

Revisjon av N301 Arbeid på og ved veg

Høring fra Statens vegvesen den 08.09.2023. Endringene inkluderer et nytt kapittel 5 om arbeid på motorveg, oppdaterte krav til manuell trafikkdirigering, innlemming av deler av R310 om trafikksikkerhetsutstyr, samt strukturelle
og språklige forbedringer. Målet er å bedre sikkerheten og tydeliggjøre krav ved arbeid på og ved veg.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter revisjonen av N301 og mener at flere av endringene, særlig de som gjelder manuell trafikkdirigering, vil styrke trafikksikkerheten for både arbeidere og trafikanter. - Vi understreker viktigheten av å beskytte sårbare trafikanter, spesielt barn på skoleveg, og oppfordrer Statens vegvesen til å sikre trygg gjennomføring av vegarbeid i slike områder.

Transportvirksomhetenes leveranser til Nasjonal transportplan 2025–2036

Høring fra Samferdselsdepartementet 3.04.2023. Det bes om innspill på de faglige vurderingene og prioriteringene som transportvirksomhetene har levert som grunnlag for stortingsmeldingen om NTP.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:

- Gjeldende mål om maksimalt 350 drepte og hardt skadde i veitrafikken i 2030 bør videreføres.

- Vi støtter en ny retning for veipolitikken, der vi tar bedre vare på det vi har, bygger nytt der vi må, samt øker innsatsen for trafikksikkerheten.

- Fylkesveinettet må få en mer sentral plass i NTP med oversikt over forfall og målrettede investeringer.

- Trafikantrettede tiltak, som opplæring, informasjon, kontroller og sanksjoner, må vektlegges.

- Den norske samarbeidsmodellen for trafikksikkerhet må videreføres og forsterkes.