Høy kvalitet

Trafikkopplæring bør baseres på den nyeste forskningen og bruk av oppdaterte læringsressurser.

Prinsipper og anbefalinger

7. Trafikkopplæringen er kunnskapsbasert og oppdatert 

  • Bruk oppdaterte læringsressurser fra troverdige kilder. Tilpass opplæringen til eget arbeid. Vurder om eksisterende tiltak bør fornyes og forbedres.  
  • Sikre klare roller og ansvarsfordeling i den enkelte barnehage og skole. Del ny kunnskap og erfaringer fra praksis.  

8. Trafikkopplæringen har klare mål

  • Bruk anerkjente kvalitetsstandarder og modeller når lokale tiltak utvikles.
  • Still kvalitetskrav til læringsressursene som brukes og søk støtte i relevante fagmiljøer.

9. Elevenes selvinnsikt og egenvurdering inngår i opplæringen

  • La elevene delta aktivt, utforske og forklare. Elevenes egenvurdering skal inngå i læringen, og de skal få råd om hvordan de kan arbeide videre for å øke kompetansen.


Eksempler til prinsipp 7

Forskning viser at en ny opplæringsmodell gir positive resultater.

Ny kunnskap om risikoforståelse og vurderingsevne

Rapporten 12 prinsipper for å lære barn og unge om trafikk og mobilitet gir anbefalinger som bygger på nyere forskning om barns risikoforståelse og på kunnskap om hvilke opplæringstiltak som har best effekt.

Notodden 20241014; Ungdom og trafikk, UTV, Notodden videregående skole

Egne kampanjer rettet mot ungdom

Ungdom er særlig risikoutsatt i trafikken allerede fra 15 års alder. Flere organisasjoner har innsatser mot ungdom.

Trygg Trafikk UNG – ressurser for opplæring og medvirkning
Trygg Trafikk – Ta vare på gutta – kampanje

Ung i trafikken – opplæring og kampanjer

Eksempler til prinsipp 8

5E modellen

5E-modellen

5E-modellen ble utviklet i USA og er videreutviklet i Norge av Naturfagsenteret. Den ble tatt i bruk i trafikksikkerhetsarbeidet gjennom Trygg Trafikks modell for atferdspåvirkning – MAP (2017).

5E-modellen – Naturfagsenteret

Eksempel til prinsipp 9

Ungdom på moped i Sogndal. Bildet viser også fareskilt for «fartsdemparar». Skilt, veier, mopeder, ungdom Uskarpt…

Veivalg

Dette er et undervisningsopplegg i regi av Norsk vegmuseum, Statens vegvesen og Trygg Trafikk. Det faglige innholdet er koblet til risikoområdene fart, rus, oppmerksomhet og sikring. Stoffet er relevant for læreplaner i fag på ungdomstrinnet og det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.