En bunke med hjertesonebrosjyrer og en kurv med epler.

Veileder for Hjertesone

Veilederen er laget for deg som ønsker å jobbe med hjertesone lokalt. Du får konkrete råd og eksempler for å skape varige løsninger som fremmer barns helse, sikkerhet og trivsel.

Formålet med veilederen er å standardisere tilnærmingen til hjertesone på tvers av ulike kommuner og skoler, samt gi råd for en konsistent og effektiv praksis.

I tillegg gir veilederen råd for å kontinuerlig evaluere og justere tiltakene, slik at de kan tilpasses nye behov over tid. Den inneholder også praktiske tips og eksempler på tiltak fra ulike skoler og kommuner som kan inspirere og være en ressurs i arbeidet med å skape tryggere skoleveier. 

Hjertesone er et nasjonalt initiativ og samarbeid mellom politiet, Statens vegvesen, Helsedirektoratet, Syklistforeningen, Miljøagentene, Foreldreutvalget for grunnopplæringen og Trygg Trafikk. Felles for alle er et ønske om at hjertesoner skal bidra til å fremme barns trygghet, helse og sikkerhet på skoleveien. 

Forankring og overordnede føringer

I mange kommuner har økt biltrafikk og farlige trafikksituasjoner rundt skolene skapt bekymringer for barnas sikkerhet på vei til og fra skolen. Dette har ført til et behov for systematiske tiltak som kan redusere risikoen og skape tryggere skoleveier. Tiltaket Hjertesone ble utviklet som en respons på dette behovet. En annen betydningsfull del av hjertesonearbeidet er å fremme fysisk aktivitet blant barn. Dette er viktig for barns utvikling og har positiv effekt på både konsentrasjon og læringsevne. 

Gjeldende Nasjonal transportplan (NTP) setter som mål at 80 prosent av barn og unge med skolevei opp til fire kilometer, skal gå eller sykle til skolen. Trygge skoleveier er ett av de målrettede tiltakene for å øke deres trafikksikkerhet. 

Barnas transportplan (BTP) er en del av NTP, og den fokuserer spesielt på barn og unge i trafikken. Den legger vekt på å skape trygge skoleveier, miljøvennlig transport og bedre muligheter for barn og unge til å bevege seg trygt og selvstendig i trafikken. En viktig forutsetning i dette arbeidet er at barn og unges behov og interesser blir tatt hensyn til i planleggingen. Deres involvering er lovfestet og skal sørge for at de har anledning til å bli informert og får medvirke i planprosesser. 

Barn og unge er et eget innsatsområde i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei. Dette er en plan med omforente og faglig forankrede tiltak mellom flere trafikksikkerhetsaktører. For å bedre trafikksikkerheten for barn og unge er det etablert en tilskuddsordning hvor Hjertesone er et sentralt tiltak for å gjøre skoleveien tryggere slik at flere barn kan gå og sykle til skolen. 

Det er mange fordeler med å øke antallet barn som går og sykler til skolen og redusere biltrafikken i nærområdet: 

Fordeler ved å øke andelen barn som sykler og går til skolen

Fysisk aktivitet: Ved å oppmuntre barn til å gå og sykle fremmes daglig fysisk aktivitet, noe som er viktig for barnas helse, trivsel og utvikling. 

Trafikksikkerhet: Reduksjon av biltrafikk rundt skolen minsker risikoen for farlige situasjoner og ulykker, noe som gjør skoleveien tryggere for barna. 

Miljøvennlig: Mindre biltrafikk reduserer støy og luftforurensning, noe som er positivt for miljøet og lokalsamfunnet. 

Hva er Hjertesone?

Hjertesone er ofte omtalt som ett tiltak, men innebærer i realiteten et bredt spekter av tiltak. Hjertesone kan også ses på som en arbeidsmetode for å jobbe systematisk med trafikksikkerhet for elever. En hjertesone kan også defineres som et område rundt hver enkelt skole som ønskes mest mulig bilfritt. 

Formålet med hjertesonearbeid er å gjøre det mer attraktivt å gå og sykle til skolen, redusere biltrafikk i området rundt skolen samt øke trafikksikkerheten på skoleveiene og i nærmiljøene. Tiltaket kan øke foresattes bevissthet rundt behovet for å kjøre egne barn og hvordan det påvirker trafikkbelastningen rundt skolene. Andre mål er å fremme helse og velvære gjennom daglig fysisk aktivitet, som kan ha positive effekter på deres konsentrasjon og læringsevne. Ved å oppmuntre til fysisk «skoletransport» kan tiltaket øke barnas daglige aktivitetsnivå. 

Fordeler ved å sykle eller gå til skolen:

Helsefordeler: Regelmessig fysisk aktivitet styrker muskler og skjelett, forbedrer kondisjonen og bidrar til bedre mental helse og trivsel. 

Sosiale fordeler: Når barna går eller sykler, får de mulighet til å være sosiale med venner ute i frisk luft. Dette kan styrke relasjoner og fellesskap. 

Langsiktige vaner: Når sunne vaner etableres tidlig, kan tiltaket bidra til at barna fortsetter å være fysisk aktive gjennom hele livet. 

Å øke bevisstheten rundt trafikksikkerhet hos foresatte er også en del av Hjertesonearbeidet. Ved å ta opp trafikksikkerhet og skape engasjement på foreldremøter og på digitale flater for hjem/skole-samarbeid, kan tiltaket bidra til refleksjon om risiko som følger av biltrafikk i skolens nærmiljø. Dette kan redusere kjøring i forbindelse med levering og henting. 

Tiltak som gir effekt

Arbeidet med hjertesone har mange aspekter, men i hovedtrekk består det av opplæring, tiltak for å endre atferd og fysiske tiltak. Dette kan tilpasses lokale forhold på hver enkelt skole. Ved å kombinere tiltakene er det enklere å skape en helhetlig tilnærming til trafikksikkerhet. 

Hovedgrupper av tiltak

Opplæring og informasjon: Skolene setter trafikkopplæring på agendaen. Slik opplæring med kvalitet og progresjon gjennom hele skoleløpet gir barna ferdigheter og kunnskaper for å ferdes tryggere i trafikken. Ved å starte opplæringen tidlig og bygge videre på den gjennom hele skoleløpet, utvikler barna god forståelse av trafikkregler og sikker atferd. Sykkelopplæring er ett eksempel. 

Atferd og holdninger: Trafikksikkerhet for barn er de voksnes ansvar. Evne til å forstå risiko, reflektere, samarbeide og det å vurdere andres perspektiv er sentrale elementer i trafikken. Her er det viktig at voksne er gode rollemodeller. Derfor må vi påvirke holdninger og atferd som oppmuntrer til trygg og ansvarlig atferd i trafikken. Kampanjer og aktiviteter er eksempler på tiltak som påvirker holdninger. 

Fysiske tiltak: Fysiske tiltak kan være nødvendig for å trygge området rundt skolen. Særlig viktig er det å etablere tiltak som gjør trafikksituasjonen mer oversiktlig og sikrere for barna. Det kan være alt fra å klippe ned busker for bedre sikt til mer omfattende tiltak som stopp- og hentesoner (droppsoner). Det er kommunen som gjør faglige vurderinger av trafikkregulerende forslag og godkjenner tiltak som kan gjennomføres. 

Viktig trafikkopplæring

Trafikk- og mobilitetsopplæring gir et godt grunnlag for å velge sikre, aktive og bærekraftige transportmåter – en viktig innsats i hjertesonearbeidet. Vi har publisert en rapport som viser til anbefalt innhold og progresjon i trafikkopplæringen samt læringsprinsipper for barn og unge. Disse kan integreres i skolens undervisning på en systematisk og effektiv måte3

Trafikkopplæring er et viktig element for at hjertesonearbeidet lykkes.  

Trafikkopplæring i skolen

Tidlig opplæring: Introduksjon til grunnleggende trafikkregler og sikkerhetsprinsipper i de første skoleårene legger et solid fundament for videre læring. 

Progresjon: Etter hvert som barna blir eldre, bør trafikkopplæringen tilpasses deres utviklingsnivå og erfaring. Dette kan inkludere praktiske øvelser, sykkelopplæring og mer avanserte temaer som risikovurdering og ansvarlig atferd i trafikken. 

Kontinuerlig læring: Ved å integrere trafikkopplæring i skolens undervisning gjennom hele skoleløpet får barna stadig påfyll av kunnskap og bedre forståelse av trafikkregler, og de får mulighet til å øve og forbedre ferdighetene. 

Hvordan starte arbeidet?

Hver enkelt skole kan selv ta initiativ til et samarbeid med foreldre, FAU og lokale myndigheter. Kommunens administrasjon og/eller politiske ledelse kan også starte arbeidet med hjertesoner.  

Det er størst mulighet for å lykkes med hjertesoner når flere aktører involveres: 

Skoleledelse, foreldre og elever 

Forankring i skoleledelse, FAU og elevråd har vist seg å være en sentral faktor for å lykkes med hjertesoner. Det er viktig å utpeke en ansvarlig for å koordinere og følge opp arbeidet samt å opprette en arbeidsgruppe. Hen må involvere, informere og sørge for at det blir fremdrift i arbeidet. Denne veilederen gir anbefalinger til både skoleledelse, foreldre og elever som ønsker å starte et hjertesonearbeid. 

Veieier 

For å gjennomføre fysiske tiltak ved skolen må mulighetene drøftes med kommunen og aktuelle veieiere, enten det er Statens vegvesen (riksveinettet), fylkeskommunen (fylkesveinettet) eller privat veieier. 

Offentlig myndighet er ansvarlig for å vurdere forslag om  trafikkregulerende tiltak som gangfelt eller nedsatt fartsgrense. 

Andre aktuelle aktører 

Noen ganger er det ønskelig å synliggjøre skolens hjertesone, eller det faktum at det arbeides ekstra med trafikksikkerheten ved skolen. Det er flere aktører som kan bidra. Noen eksempler: 

Norges Automobil-Forbund (NAF) kan ha ulike ressurser for arrangementer om trafikksikkerhet. Eksempler er Bråstopp som simulerer ulykker i lav fart, og Veltepetter som simulerer velt, for å lære hvor viktigdet er å alltid bruke bilbelte. 

Norges Lastebileier-Forbund kan ha ulike ressurser for arrangementer om trafikksikkerhet. Et eksempel er opplegget Venner på veien4 for å lære barna om hvordan de skal forholde seg til store lastebiler i trafikken. De kan noen steder komme og lære barna om lastebilens blindsoner i praksis. 

Politiet kan veilede og ta imot ønsker fra skoler og FAU om behov for trafikkontroll og tilstedeværelse ved aksjoner5. Politiets nærvær kan bidra til å redusere fartsovertredelser, informere om farlig atferd som feil sikring av barn i bil. De kan også bidra til å bevisstgjøre foresatte på trafikksikkerheten rundt skolen og poenget med å følge trafikkregler. 

Syklistforeningen kan bidra i sykkelopplæring og sykkelkonkurranser på skolene. 

Statens vegvesen kan veilede om fysiske tiltak som kan gjennomføres på den enkelte skole. Kan orientere om tilskuddsordninger for å gjennomføre tiltak6

Trygg Trafikk kan veilede om tilgjengelige ressurser for opplæring og atferdsrettede tiltak i de enkelte fylkene. Har oversikt og kan gi innspill til kampanjer og aktiviteter. 

Oppsummering

Hjertesone har som overordnet mål å skape tryggere skoleveier, fremme fysisk aktivitet og dermed bidra til økt trafikksikkerhet og bedre helse. Dette er i tråd med nasjonale mål satt i Barnas transportplan (NTP). 

For å få flere til å sykle og gå samt redusere foreldrekjøringen, er det nødvendig med opplærings-, atferdsmessige og fysiske tiltak. Opplæringen må være av god kvalitet og ha progresjon. Tiltak som fremmer trygg og ansvarlig trafikkatferd både hos barn og voksne, kan være målet ved ulike aktiviteter og kampanjer. Fysiske tiltak kan også være et nødvendig virkemiddel for å skape tryggere skoleveier og nærmiljø samt stimulere til mindre bilkjøring. Et godt samarbeid mellom skole og foreldre er viktig for at elevene utvikler ferdigheter, kunnskap og holdninger de trenger for å ferdes trygt i trafikken.  

Hjertesone er et effektivt tiltak for tryggere skoleveier ved å bedre trafikkultur og redusere bilkjøring7. Evalueringen viser at samarbeid og engasjement mellom skoler, foreldre og lokalsamfunnet er nøkkelen til å lykkes med arbeidet og sikre at målene nås. For å oppnå varig endring i trafikkulturen er det viktig å jobbe helhetlig, kontinuerlig og langsiktig. 

Veilederen har til hensikt å hjelpe alle som arbeider med, eller ønsker å etablere, en hjertesone. Den inneholder informasjon for å komme i gang på en god og effektiv måte for følgene aktører: 

Hjerte i gaten

Veileder for kommunen

Jobber du i kommunen og lurer på hvordan du kommer i gang med arbeidet? Vi har laget en oversikt hva kommunen kan gjøre(pdf).

Tre jenter som viser fram nye Hjertesonevester

Veileder for skoleledelsen

Jobber du i skolen og lurer på hvordan du kommer i gang med arbeidet? Vi har laget en oversikt over hva skoleledelsen kan gjøre (pdf).

Hjertesonemarkering med plakater

Veileder for FAU

Som medlem av FAU har dere muligheten til å i gangsette arbeidet. Informasjon om fremgangsmåten til FAU finner du her (pdf).

Multiracial couple hands in heart shape, interracial friendship, love and care