Slik jobber vi med barn i bil

Trygg Trafikk arbeider med temaet barn i bil på mange ulike måter. Under finner du en oversikt over eksisterende kampanjer og en del av tiltakene. Vårt mål er å gi foreldre god informasjon om riktig sikring av barn i bil.

Kampanjer

"Alt var ikke bedre før"

2020 var startskuddet for kampanjen «Alt var ikke bedre før». Vårt mål med kampanjen er å minne folk på at selv om mange ting var bedre før så gjelder ikke det for barns sikkerhet i bil. I tillegg så ønsket vi å få samlet bildedokumentasjon på hvordan sikring var får i tiden.

I 2021 kommer vi til å videreutvikle kampanjen, men fortsatt snakke forskjellen mellom sikring av barn i bil før og nå.

Besøk kampanjesiden!

Butikkampanjen

Butikkampanjen "Tryggest bakovervendt"

I perioden 2010 til 2019 har Trygg Trafikk hatt butikkampanjen «Tryggest bakovervendt». Sammen med mange flinke utstyrsbutikker har vi i kampanjeperioden hatt ekstra fokus på sikring av barn i bakovervendt bilstol. Målet har vært å gi informasjon om hvorfor man bør velge bakovervendt bilstol.

I 2020 ble ikke kampanjen gjennomført på grunn av covid-19.

Barnehagekampanjen

Barnehagekampanjen "Barn i bil på 1-2-3"

Barn i bil på 1-2-3 er en kampanje som gjennomføres i barnehagen. Målet er å øke kunnskapen til foreldre og ansatte om riktig sikring av barn i bil. Kampanjen går over 14 dager, er todelt; riktig sikring av barn bakovervendt, og riktig bruk av beltestol. Ansatte i barnehagen får informasjon og kunnskap som de formidler til foresatte.

Kampanjen finnes i disse fylkene:

  • Viken
  • Møre og Romsdal
  • Vestfold og Telemark

Ønsker du kampanjen i din barnehage? kontakt vår ansatt i fylket!

Samarbeidspartner

Samarbeid om et felles mål

If Skadeforsikring støtter Trygg Trafikks informasjonstjeneste om riktig sikring av barn i bil.

Fra 2010 har vi samarbeidet om kampanjen «Tryggest bakovervendt», og andelen som sikrer barna bakovervendt har økt fra 20 til 49,3 prosent på fem år. Den skadereduserende effekten ved å være sikret bakovervendt er på 90-95 prosent, sammenlignet med å være usikret.