Høringer

Trygg Trafikk gir innspill til offentlige høringer om bl.a. regelverk og politikk som berører trafikksikkerheten. Målet er å sikre trygg ferdsel for alle trafikantgrupper. Her finner du våre nasjonale høringsinnspill fra 2022 sortert på årstall.

Endringer i folkehelseloven

Høring fra Helse- og omsorgsdepartementet 18. oktober 2024. Formålet er bl.a. å styrke og tydeliggjøre folkehelsearbeidet og klargjøre ansvar og roller på tvers av forvaltningsnivåer.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:

-Trafikkulykker/skader er en stor folkehelseutfordring, men vi reagere på at dette mangler omtale i høringsdokumentet.

-Staten har en viktig rolle i å sikre rammer, mål og datagrunnlag for hele folkehelsefeltet.

-Kommunenes og fylkeskommunenes ansvar for skadeforebyggende arbeid må understøttes med bedre ulykkes- og skadedata.

-Det er positivt med nytt prinsipp om barns beste og formalisering av samarbeid med frivillig sektor.


Ny forskrift om etterutdanning og regodkjenning av trafikklærere

Høring fra Statens vegvesen den 19.02.2024. Det foreslås bl.a. å innføre krav om etterutdanning hvert femte år for trafikklærere, samt å stille krav til kursarrangører/tilbydere.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter forslaget og mener det vil styrke kompetansen i trafikkskolebransjen og bidra til bedre føreropplæring og økt trafikksikkerhet.
- Vi anbefaler at effektene av endringene evalueres i etterkant, da tidligere reformer har blitt innført uten grundig vurdering av konsekvenser.

Revidert utgave av vegnormal N301 Arbeid på og ved veg

Høring fra Statens vegvesen 19.01.2024. Forslaget innebærer en tydeliggjøring og forenkling av krav til varsling og sikring ved arbeid på og ved veg, med særlig fokus på skiltbruk, trafikkstyring og sikring i høy risikoområder.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:

- Vi støtter forslaget om å dele vegarbeidsområdet inn i soner, da det kan gjøre kravene tydeligere.

- Vi har ingen innvendinger til innstrammingen av bruk av permanente variable fartsgrenseskilt ved bevegelig arbeid. Disse skiltene er krevende for trafikantene og oppfatte og det er en risiko for at det kan oppstå menneskelige feil i koordinasjon mellom entreprenør og Vegtrafikksentralen.

Revisjon av N301 Arbeid på og ved veg

Høring fra Statens vegvesen den 08.09.2023. Endringene inkluderer et nytt kapittel 5 om arbeid på motorveg, oppdaterte krav til manuell trafikkdirigering, innlemming av deler av R310 om trafikksikkerhetsutstyr, samt strukturelle
og språklige forbedringer. Målet er å bedre sikkerheten og tydeliggjøre krav ved arbeid på og ved veg.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter revisjonen av N301 og mener at flere av endringene, særlig de som gjelder manuell trafikkdirigering, vil styrke trafikksikkerheten for både arbeidere og trafikanter. - Vi understreker viktigheten av å beskytte sårbare trafikanter, spesielt barn på skoleveg, og oppfordrer Statens vegvesen til å sikre trygg gjennomføring av vegarbeid i slike områder.

Transportvirksomhetenes leveranser til Nasjonal transportplan 2025–2036

Høring fra Samferdselsdepartementet 3.04.2023. Det bes om innspill på de faglige vurderingene og prioriteringene som transportvirksomhetene har levert som grunnlag for stortingsmeldingen om NTP.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:

- Gjeldende mål om maksimalt 350 drepte og hardt skadde i veitrafikken i 2030 bør videreføres.

- Vi støtter en ny retning for veipolitikken, der vi tar bedre vare på det vi har, bygger nytt der vi må, samt øker innsatsen for trafikksikkerheten.

- Fylkesveinettet må få en mer sentral plass i NTP med oversikt over forfall og målrettede investeringer.

- Trafikantrettede tiltak, som opplæring, informasjon, kontroller og sanksjoner, må vektlegges.

- Den norske samarbeidsmodellen for trafikksikkerhet må videreføres og forsterkes.

Endring i forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikk-saker

Høring fra Samferdselsdepartementet den 8.12.2022. Det foreslås å oppjustere bøtesatsene ved trafikkovertredelser med 30 prosent, etter initiativ fra Justis- og beredskapsdepartementet.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:

- Vi er enig i at det er nødvendig med tiltak for å øke etterlevelsen av trafikkreglene, bl.a. avskrekkende bøtesatser ved forenklet forelegg.

- Norge har allerede i dag høye bøtesatser, og i følge forskning er vil en ytterligere økning ikke ha ønsket trafikksikkerhetseffekt. Vi støtter derfor ikke forslaget om en generell heving av bøtesatsene med 30 prosent.

- Vi er bekymret for at befolkningen vil oppleve dette som urimelig, slik at et viktig tiltak mister legitimitet.


Endring i yrkessjåførforskriften

Høring fra Statens vegvesen den 11.10.2022. Det foreslås diverse presiseringer for å gjøre regelverket mer forståelig og praktisk anvendbart, samt nye krav til fører av høyhastighetstraktor.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Trygg Trafikk mener at egen YSK-utdanning, prøve og bevis er et viktig trafikksikkerhetstiltak for denne gruppen, bl.a. e på grunn av kjøretøyets vekt og hastighet
- Et eventuelt krav om førerrett i aktuell lastebilklasse for å drive transport mot vederlag med T5-traktor er interessant, men inngripende og kostnadskrevende, og bør utredes nærmere.

Bruk av identifikasjonslys på politiets uniformerte utrykningskjøretøy- bilforskriften

Høring fra Statens vegvesen den 3.11.2022. Det foreslås å tillate bruk av identifikasjonslys på politibiler, etter å ha hatt dispensasjon fro dette siden desember 2024.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter forslaget og viser til evalueringer av prøveprosjekter både i Norge og Sverige som tyder på at slike lys fremmer kjøretøyenes synlighet og bidrar til større opplevd trygghet hos publikum.
I tillegg fremhever vi at ordningen kan bidra til økt subjektiv oppdagelsesrisiko og påvirke trafikantenes atferd i positiv retning.

Endringer i N300 (Trafikkskilt)- oppfølging av stortingsvedtak

Høring fra Statens vegvesen den 14.10.2022. Det foreslås
bl.a. å åpne for å kunne bruke serviceskilt på motorvei.

Kort oppsummering av vårt høringssvar:
- Vi kan ikke se at de foreslåtte endringene påvirker oppmerksomheten til trafikantene i negativ forstand. Det sentrale er at vi oppretteholder kravene til når og hvordan det kan skiltes fra hovedvei utfra trafikksikkerhetshensyn.

- Det er fortsatt viktig at kommunene/fylkeskommunene forholder seg til gjeldende krav for skilting fra hovedvei, slik at den blir forutsigbar og intuitiv for trafikantene. ,

Endring i N100 Veg og gateutforming

Høring fra Statens vegvesen den 2.11.2022. Det foreslås å justere bruken av dimensjoneringsklassene H2 og H3. For H2 foreslås å utvide ÅDT-intervallet (årsdøgntrafikk) slik at denne klassen kan brukes på veier med høyere trafikk enn tidligere. For H3 foreslås å tillate fartsgrensene 90 km/t og 100 km/t i tillegg til 110 km/t, for å gi større fleksibilitet i prosjektering av høyhastighetsveier.

Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:

- Vi støtter forslag om nytt innslagspunkt for H2 og H3, samt de to nye fartsgrensene i H3, forutsatt at man ikke går ned på vegbredder utover det som ligger i forslaget, og at man ikke
åpner for bruk av kontinuerlige forbikjøringsfelt.

- Vi er enig i at motorveg med 90 og 100 km/t er egnet for norsk geografi og topografi, og bidrar til at firefelts motorveg kan bygges mer kostnadseffektivt og mindre arealkrevende
enn firefelts motorveg med 110 km/t. I tillegg er dette er positivt for trafikksikkerheten, da vi vet at fart er avgjørende for antall ulykker og skadegrad.

- Etter vårt syn gir høringen gir en god anledning til å fjerne smal firefelts motorveg som standardløsning i vegnormalen. Dette fordi løsningen gir redusert trafikksikkerhet sammenlignet med fullskala firefelts motorveg (15-20 % økt ulykkesrisiko, TØI 2020).