Høring fra Samferdselsdepartementet den 8.12.2022. Det foreslås å oppjustere bøtesatsene ved trafikkovertredelser med 30 prosent, etter initiativ fra Justis- og beredskapsdepartementet.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi er enig i at det er nødvendig med tiltak for å øke etterlevelsen av trafikkreglene, bl.a. avskrekkende bøtesatser ved forenklet forelegg.
- Norge har allerede i dag høye bøtesatser, og i følge forskning er vil en ytterligere økning ikke ha ønsket trafikksikkerhetseffekt. Vi støtter derfor ikke forslaget om en generell heving av bøtesatsene med 30 prosent.
- Vi er bekymret for at befolkningen vil oppleve dette som urimelig, slik at et viktig tiltak mister legitimitet.
Høring fra Statens vegvesen den 11.10.2022. Det foreslås diverse presiseringer for å gjøre regelverket mer forståelig og praktisk anvendbart, samt nye krav til fører av høyhastighetstraktor.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Trygg Trafikk mener at egen YSK-utdanning, prøve og bevis er et viktig trafikksikkerhetstiltak for denne gruppen, bl.a. e på grunn av kjøretøyets vekt og hastighet
- Et eventuelt krav om førerrett i aktuell lastebilklasse for å drive transport mot vederlag med T5-traktor er interessant, men inngripende og kostnadskrevende, og bør utredes nærmere.
Høring fra Statens vegvesen den 3.11.2022. Det foreslås å tillate bruk av identifikasjonslys på politibiler, etter å ha hatt dispensasjon fro dette siden desember 2024.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter forslaget og viser til evalueringer av prøveprosjekter både i Norge og Sverige som tyder på at slike lys fremmer kjøretøyenes synlighet og bidrar til større opplevd trygghet hos publikum.
I tillegg fremhever vi at ordningen kan bidra til økt subjektiv oppdagelsesrisiko og påvirke trafikantenes atferd i positiv retning.
Høring fra Statens vegvesen den 14.10.2022. Det foreslås
bl.a. å åpne for å kunne bruke serviceskilt på motorvei.
Kort oppsummering av vårt høringssvar:
- Vi kan ikke se at de foreslåtte endringene påvirker oppmerksomheten til trafikantene i negativ forstand. Det sentrale er at vi oppretteholder kravene til når og hvordan det kan skiltes fra hovedvei utfra trafikksikkerhetshensyn.
- Det er fortsatt viktig at kommunene/fylkeskommunene forholder seg til gjeldende krav for skilting fra hovedvei, slik at den blir forutsigbar og intuitiv for trafikantene. ,
Høring fra Statens vegvesen den 2.11.2022. Det foreslås å justere bruken av dimensjoneringsklassene H2 og H3. For H2 foreslås å utvide ÅDT-intervallet (årsdøgntrafikk) slik at denne klassen kan brukes på veier med høyere trafikk enn tidligere. For H3 foreslås å tillate fartsgrensene 90 km/t og 100 km/t i tillegg til 110 km/t, for å gi større fleksibilitet i prosjektering av høyhastighetsveier.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter forslag om nytt innslagspunkt for H2 og H3, samt de to nye fartsgrensene i H3, forutsatt at man ikke går ned på vegbredder utover det som ligger i forslaget, og at man ikke
åpner for bruk av kontinuerlige forbikjøringsfelt.
- Vi er enig i at motorveg med 90 og 100 km/t er egnet for norsk geografi og topografi, og bidrar til at firefelts motorveg kan bygges mer kostnadseffektivt og mindre arealkrevende
enn firefelts motorveg med 110 km/t. I tillegg er dette er positivt for trafikksikkerheten, da vi vet at fart er avgjørende for antall ulykker og skadegrad.
- Etter vårt syn gir høringen gir en god anledning til å fjerne smal firefelts motorveg som standardløsning i vegnormalen. Dette fordi løsningen gir redusert trafikksikkerhet sammenlignet med fullskala firefelts motorveg (15-20 % økt ulykkesrisiko, TØI 2020).
Høring fra Statens vegvesen den 9.2.2022. Det bes bl.a. om innspill på forbud mot bruk av fortau, høyere aldersgrense, obligatorisk ansvarsforsikring og reaksjoner ved ruspåvirket kjøring.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Etter en samlet vurdering av fordeler og ulemper anbefaler vi innføring av et forbud mot bruk av fortau for små elektriske kjøretøy. Vi vektlegger her hensynet til gående som er en sårbar gruppe, bestående av bl.a. barn, eldre og mennesker med ulike funksjonshemminger. Fortau er heller ingen sikker infrastrukturløsning for brukere av elsparkesykler, da mange skader skjer nettopp på og ved fortau.
- Aldersgrense for små elektriske kjøretøy bør heves fra 12 år til 16 år. Kjøretøyet er krevende mtp balanse og akselerasjon, og mange har ulovlig toppfart. Barn som trafikanter kjennetegnes av mangelfull risikoforståelse og konsekvenstenkning. Stadig flere europeiske land innfører 14, 15 eller 16 års grense på dette kjøretøyet.
- Små elektriske kjøretøy bør snarest omfattes av bilansvarsloven, slik at vi unngår at brukere og påkjørte kommer opp i vanskelige økonomiske situasjoner etter en ulykke.
- Det er naturlig med formildende regler for tap av førerrett ved ruspåvirket kjøring tilsvarende moped. Selv om ruspåvirket kjøring er farlig, er skadepotensialet mindre enn for en typisk personbil. Det finnes heller ingen formelle krav til opplæring for å bruke små elektriske kjøretøy.
- I tillegg til forslagene det ønskes innspill på, anbefaler vi at hjelmpåbudet for barn under 15 år utvides til alle brukere av små elektriske kjøretøy. Hodeskader er utbredt og rammer alle aldersgrupper, også voksne. Danmark har allerede innført et et generelt hjelmpåbud med positive erfaringer.
- Myndighetene bør i økende grad prioritere sårbare trafikanter, inkludert brukere av elsparkesykler, bl.a. ved dimensjonering av arealbruk og fastsettelse av fartsgrenser.
Høring fra Statens vegvesen den 3.2.2022. Det foreslås
å benytte skilt 144 «Syklende» for å varsle mot sykkeltrafikk i tuneller.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter forslaget om bedre varsling av sykkeltrafikk i tuneller. Det finnes over tusen tunneler i Norge, hvorav mange er trange og dårlig belyst.
- Symboler på skilt er lettere å oppfatte enn tekst, ikke minst for utenlandske førere.
Høring fra Statens vegvesen den 27.1.2022. Det foreslås å innføre tekniske krav til bussens front for å redusere skadeomfanget ved slike kollisjoner, etter forslag fra Statens havarikommisjon.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Det har vært flere ulykker de senere år hvor bussjåfører har blitt alvorlig skadet eller drept som følge av frontalkollisjon.
- Vi støtter forslag om nasjonalt brukskrav til høyere kollisjonssikkerhet for førere av alle busser busser i løyvepliktig transport.
Høring fra Statens vegvesen den 14.1.2022. Det foreslås bl.a. å erstatte sykkelgate med et nytt konsept kalt sykkelprioritert gate, som tillater noe biltrafikk, men der syklister skal ha prioritet.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter i utgangspunktet forslaget om sykkelprioritert gate. Det er viktig at nullvekstmålet følges opp med bedre tilrettelegging for syklister.
- Samtidig må det legges til grunn at skaderisikoen er betydelig høyere for syklister enn for bilister, noe som krever
bedre trafikksikkerhet.
- Vi har derfor noen tilføyelser til listen over krav som gjelder
fartsreduserende tiltak, tydelig skilting, forkjørsvei, gjennomkjøring og fortau.
Høring fra Statens vegvesen den 10.1.2022. Det foreslås bl.a. å tydeliggjøre lovhjemler for godkjenning og tilsyn med opplæringsvirksomheter.
Kort oppsummering av vårt høringsinnspill:
- Vi støtter forslagene da de vil bidra til bedre kontroll med kvaliteten i undervisningen og gjøre det vanskeligere å drive ulovlig opplæringsvirksomhet.
- Tydelige lovhjemler vil bidra til å sikre at føreropplæringen har nødvendig kvalitet, noe som er viktig for trafikksikkerheten.