Etter en høytidelig skolestart er det gode vaner i hverdagen som teller
06. september 2023

Etter en høytidelig skolestart er det gode vaner i hverdagen som teller

60 000 førsteklassinger har startet på skolen – en stor merkedag i livet! Barna har gått på rød løper, gjennom portaler – eller kanskje opp ei trapp for å hilse på rektor og læreren sin. Før var jeg til stede som rektor, denne gangen var min første som avdelingsleder for Opplæring i Trygg Trafikk.
Les artikkel
Problematiserer skjermer i bil under Arendalsuka
16. august 2023

Problematiserer skjermer i bil under Arendalsuka

Skjermer i bil tar for mye oppmerksomhet når vi kjører, viser foreløpige forskningsfunn. Skjermen har kommet for å bli, men den må både bli mer intuitiv, sikrere og vi må se større likhet hos de ulike leverandørene, ifølge Trygg Trafikk.
Les artikkel
Dødsulykker i Norge – innenfor og utenfor systemgrensene
10. april 2023

Dødsulykker i Norge – innenfor og utenfor systemgrensene

Nullvisjonen tillegger trafikantene et ansvar for å følge lover og regler og å opptre aktsomt i trafikken. Men mange dødsulykker skjer fordi trafikanter bevisst handler farlig og ulovlig i det vi kaller «utenfor systemgrensene».
Les artikkel
Volvo: Et paradigmeskifte innen trafikksikkerhet
24. mars 2023

Volvo: Et paradigmeskifte innen trafikksikkerhet

Utvikling av sikkerhetsløsninger i bilindustrien har tradisjonelt handlet om at menneskene i bilen skal bli minst mulig skadet når kollisjonen inntreffer, eller at bilen selv kan oppdage farer i trafikkbildet. Nå setter Volvo Cars søkelyset på sjåførens egen atferd.
Les artikkel
Hva påvirker beslutningene våre?
24. mars 2023

Hva påvirker beslutningene våre?

Har du hørt om beslutningspsykologi? Jan-Ole Hesselberg, psykolog og programsjef i Stiftelsen Dam, er også kjent fra podkasten Ha det bra og TV-suksessene Folkeopplysningen og Typisk deg med Petter Schjerven.
Les artikkel
Sikker kjøring på motorsykkel – hvorfor skjer ulykkene?
24. mars 2023

Sikker kjøring på motorsykkel – hvorfor skjer ulykkene?

Selv om antall MC-ulykker globalt sett er lave, så er det mange ulykker hvis du sammenligner det med antall kjørte kilometer. I Norge har vi som mål å halvere dagens ulykker, men hvis det ikke skjer en endring på dagens motorsykkelulykker, vil de stå for 40 prosent av trafikkulykkene i Norge i 2030.
Les artikkel