Trygg Trafikk Vestfold

Vi har høyt fokus på trafikksikkerhet i hele fylket. Vi betjener stort og smått til det beste for trafikksikkerheten over hele fylket.

Trygg Trafikk er en nasjonal trafikksikkerhetsaktør. Vår kjernevirksomhet er knyttet til trafikkopplæring av barn og unge, sikkerhet for fotgjengere og syklister. Bruk av sikkerhetsutstyr som refleks, bilbelte og sikring av barn i bil,  er områder som vi har forpliktet oss til gjennom Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei.  I denne planen er rollene til de ulike nasjonale trafikksikkerhetsaktørene tydelig definert. Tverrsektorielt trafikksikkerhetsarbeid er viktigere enn noen sinne dersom vi skal nå målene om maksimalt 350 drepte og alvorlig skadde innen 2030.

Vestfold og Telemark fylkeskommune er godkjent som Trafikksikker fylkeskommune som den første i landet.

Alle de 6 kommunene i Vestfold er godkjente etter kriteriene i Trafikksikker kommune. Vi er det første fylket hvor alle kommuner er godkjent.

Vårt arbeid er kunnskapsbasert, uten andre mål enn best mulig trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper.

Besøksadresse: Jens Müllersgate 3, 3110 Tønsberg
Postadresse: Trygg Trafikk, Vestfold fylkeskommune, postboks 1213 Trudvang, 3105 Tønsberg

Mette Magnussen

Regionleder Vestfold

Unni Knutli

Fungerende regionleder Vestfold

Tor Egil Syvertsen

Spesialrådgiver Telemark

Skolestart og skolevei

To jenter som sitter tett i tett og holder rundt hverandre.

UNG

UNG er Trygg Trafikks helt egne opplegg til ungdommen. Sammen utforsker vi veiene mot en tryggere fremtid for alle gjennom læring og læring om trafikksikkerhet. Steg for steg, lærer vi hvordan hver enkelt av oss kan ta valg og bidra til et sikrere samfunn. La oss kjøre i gang – for sikkerhetens skyld! 

Jente som står foran en rekke bilder. Hun står og prater med en annen jente, men har andre jevnaldrende gutter og jenter i bakgrunnen.

Valgfaget trafikk

Valgfagene skal bidra til at elevene, hver for seg og i fellesskap, styrker lysten til å lære og opplever mestring gjennom praktisk og variert arbeid. Valgfagene er tverrfaglige og skal bidra til helhet og sammenheng i opplæringen.

For skolene

I denne videoen får du nyttig informasjon om særlig farlig skolevei.

Sykkeldyktig.no

Trafikkopplæring i kroppsøving – gratis digitalt læreverk for 4.-7.trinn som elevene kan jobbe med hjemmefra.

I 2020 jobbet over 25 000 elever på mellomtrinnet hjemmefra med det digitale læreverket om trafikk- og sykkelopplæring og tilegnet seg teorikunnskap før den praktiske øvingen tok til da skolene åpnet igjen.

Hvordan fungerer opplæringen?

Barnastrafikklubb.no

Trafikkopplæring for 1.-4.trinn. Gratis digital læringsressurs som elevene kan jobbe med hjemmefra.

“Trym og Madikken – midt i trafikken” er en tv-serie med selvrettende øveoppgaver elevene kan løse hjemmefra, og samtaleoppgaver som egner seg både på skolen og i undervisning på nett.

Hvordan fungerer opplæringen?

Bilde av gutt på sykkel med sykkelhjelm. Han smiler og er tett på kameralinsen.

Sykkeldyktig

Sykkeldyktig.no skal bidra til at alle barn skal få like muligheter til å skaffe seg gode ferdigheter på sykkel og grunnleggende kunnskap om trafikksikkerhet. Sykkeldyktig er et verktøy for alle lærere i grunnskolen. På sykkeldyktig finner du som lærer det du trenger for å gjennomføre trafikk- og sykkelopplæring fra 4. til 7. trinn i grunnskolen.

Logoen til Barnas trafikklubb der maskoten som ser ut som et trafikklys er i midten.

Barnas trafikklubb!

Klubben er gratis og har lett tilgjengelig pedagogisk innhold om trafikksikkerhet. Du finner filmserier, øveoppgaver og forslag til praktiske aktiviteter. Innholdet vårt kan enkelt integreres i arbeid med rammeplan, læreplanverket og i hverdagen generelt.

Grafittihjerte i grønt på steinvegg.

Hjertesone – tryggere skolevei

En hjertesone rundt skolen gjør det sikrere for elevene å gå eller sykle. Mindre biltrafikk og tryggere stopp- og hentesoner er bra for alle!

Det er mange måter å lage en hjertesone på. Det finnes ikke en ferdig oppskrift på hva som er en hjertesone. Det er fordi en hjertesone må tilpasses trafikkmiljøet og mulighetene som finnes ved hver enkelt skole.