Ofte stilte spørsmål og svar
Å sikre barn i bil kan være komplisert. Vi har samlet de mest stilte spørsmålene her.
Bilstoler
Barn har en annen kroppsbygning enn oss voksne og trenger derfor tilpasset beskyttelse. De har et stort og tungt hode i forhold til resten av kroppen. Samtidig er muskulatur og beinbygning mindre utviklet.
Når barnet sitter bakovervendt blir kroppen og hodet presset mot seteryggen ved en frontkollisjon. Kreftene blir derfor fordelt over en større flate slik at belastningen blir mindre på hode og nakke.
I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på hvilken type bilstol som er best forovervendt for en 3-åring. Hvis barnet sitter i fempunktsbelte, kan det få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis barnet sitter i trepunktsbelte, kan det «vris» ut av selen og slå hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngås problematikken.
Vi anbefaler å kassere stoler som er eldre enn 10 år gamle fordi plast og isopor eller andre støtabsorberende materialer i setene blir sprø og mer porøse med tiden. Et barnesete bør med andre ord ikke være over 10 år når det er i bruk.
Det kan være greit å vurdere kassering av babystoler noe tidligere, eksempelvis 7 år. Disse stolene slites mer fordi babystolene gjerne blir tatt inn og ut av bilen oftere, og blir oftere brukt til flere barn.
Det er vanskelig for oss å gi et konkret råd. Dersom det er åpenbare skader må stolen selvfølgelig byttes, men det kan være skjulte skader. Er du usikker er det best å kontakte produsenten av stolen.
Det er påbudt å sikre de aller minste bakovervendt når de sitter i bilstol. Hvor lenge er avhengig av setet du har. I seter godkjent etter ECE r 44 04 må barnet sitte bakovervendt frem til 9 kg, mens i-Size/ r 129 seter har krav opp til 15 måneder. Vi anbefaler bakovervendt så lenge som mulig, til minst 4 år. Forskning viser at bakovervendt er det tryggeste.
Det er ikke noe i veien for å kjøpe brukt bilstol, men du må være helt sikker på at stolen ikke har vært i en ulykke og ikke er for gammel. Derfor bør du tenke deg godt om før du kjøper barnestol av fremmede. Les Forbrukerrådet sin artikkel om brukt bilstol.
Det er viktig å få med monteringsanvisningen, slik at du får montert stolen riktig. Med «ikke for gammel» mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i fem år før den blir ti år som er det vi mener er maks levetid for barneseter. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i setet som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene.
Babyseter bør helst ikke være eldre enn 7 år når de er i bruk. Disse setene slites mer fordi babysetene gjerne blir tatt inn og ut av bilen oftere, og blir oftere brukt til flere barn.
Så lenge stolen er festet riktig etter bruksanvisning har vi ikke sett forskning som viser forskjell på beltemonterte stoler og isofix når det gjelder sikkerhet.
Det er enklere å montere bilstol med isofix, mens de beltemonterte er godkjent for høyere vekt og kan derfor brukes lengre.
Grensene for hvor mye belastning isofix-festene skal tåle er lavere enn bilbeltene. Seter med isofix som er godkjent etter ECE R 44 04 har en vektgrense på 18 kg. Mens isofixmonterte stoler godkjent etter ECE R 129 har en totalvekt sete + barn = 33 kg.
De beltemonterte stolene på markedet er godkjent å bruke til barnet er 25 kg.
Noen utstyrsbutikker leier ut bilstoler, men færre og færre gjør det. Å leie ut et sikkerhetsprodukt er et stort ansvar, og det er vanskelig for butikken å være sikker på utstyrets tilstand. If Skadeforsikring leier ut bilstoler over lengre tid. Les mer om If Skadeforsikring sin utleie av bilstoler.
Plassering
Forskjellen på sikkerhet i forsetet og baksetet er langt mindre i nyere biler enn i eldre modeller. Tidligere advarte vi mot å sikre barn i forsetet. Det gjør vi ikke lenger, da nyere biler har et helt annet karosseri og sikkerheten er bedre ivaretatt i forsetet enn før. Det er viktig å huske å koble ut airbagen.
Trygg Trafikk anbefaler ikke at barn som er lavere enn 140 cm sitter i forsete med aktiv airbag, basert på kunnskap fra blant annet Väg- och Transportforskningsinstitutet (www.vti.se) i Sverige, som gjennomfører kollisjonstester.
Ved en kollisjon vil barnet bli kastet fremover og bli truffet på en slik måte at det kan føre til kompresjonsskader på barnets nakke. Det vil ikke hjelpe å sette barnet på pute eller stol, da det er vekten på barnets hode som gjør at barnet får et fremkast.
Det er vanskelig å si nøyaktig hvor stor risikoen for alvorlige skader er i en gitt situasjon, derfor frarådes det å plassere barn som er lavere enn 140 cm foran en airbag som ikke er koblet ut. Airbag reduserer risiko for skader hos voksne med 5 – 10 prosent, men bruk av bilbelte betyr 50-60 prosent risikoreduksjon – det vil si at effekten av airbag er forholdsvis liten sammenlignet med bilbeltet.
Noen få bilprodusenter tillater nå at barn som sitter forovervendt kan sitte foran en aktiv airbag. Sjekk med bilprodusenten om det gjelder din bil.
De alvorligste ulykkene med personskade skjer i frontkollisjoner, selv om det også forekommer kraftige påkjørsler bakfra. Derfor anbefaler vi den beste sikringen for barn i forhold til frontkollisjoner. Men forskning viser at også i påkjørsler bakfra er en bakovervendt barnesete best i de aller fleste tilfeller. Det er ulykker hvor barnet aldri ville overlevd uansett plassering, og det er ulykker hvor et stort kjøretøy kjører inn i ett som står stille. Men statistisk sett er dette få tilfeller.
Ulykker med bilpassasjerer 2010-2016 fordelt på ulykkestype | ||||
Drept | Hardt skadd | Totalt | Andel av ulykkene i prosent | |
Påkjørsel bakfra eller andre ulykker i samme kjøreretning | 6 | 62 | 68 | 6 |
Møteulykker | 83 | 369 | 452 | 42 |
Ulykker ved kryssende kjøreretninger og avsvingning | 8 | 59 | 67 | 6 |
Utforkjøringsulykker | 75 | 350 | 425 | 40 |
Andre ulykker | 11 | 44 | 55 | 5 |
Totalt | 183 | 884 | 1067 | 100 |
Nedenfor er tall fra FNOs skadestatistikk (Trast). Her ser vi antall uhell som forsikringsbransjen har fått innrapportert fra bilister i årene 2010-2016.
Materielle skader på personbiler i 2010-2016 fordelt på ulykkestype | ||
Antall materielle skader | Prosentvis andel av ulykkene | |
Kryssende kjøreretninger i kryss | 165 286 | 7 |
Møtende kjøreretninger i kryss | 16 454 | 1 |
Parallelle kjøreretninger i kryss | 12 412 | 0 |
Påkjørt bakfra | 324 602 | 13 |
Forbikjøring | 58 950 | 2 |
Møting | 96 451 | 4 |
Rygging | 411 860 | 17 |
Påkjørt parkert kjøretøy | 429 343 | 17 |
Eneulykke | 611 972 | 25 |
Påkjørsel av fotgjenger/syklist | 7 703 | 0 |
Annen ulykkestype | 232 647 | 9 |
Rundkjøring | 15 862 | 1 |
Ukjent/uoppgjort | 102 644 | 4 |
Total | 2 486 186 | 100 |
Ulykkesfordelingen er en ganske annen når en ser på uhell med kun materielle skader, enn i ulykkene med alvorlige personskader.
I uhellene ser vi at påkjørsler bakfra, rygging og påkjørsler av parkerte kjøretøy til sammen utgjør nesten halvparten (47 prosent) av ulykkene.
I de alvorlige ulykkene utgjør påkjørsler bakfra 6 prosent.
Annet
Det skjer flere påkjørsler bakfra, men farten er ofte lavere. Enten kjører begge bilene i samme retning, eller bilen står stille og da er kreftene mye mindre sammenliknet med en frontkollisjon.
Nettbrett i bilen kan potensielt være livsfarlig dersom de brukes løst. De tryggeste løsningene er de skjermene som er integrerte i bilen. Ved bruk av nettbrett anbefales det å bruke en kollisjonstestet nettbrettholder.
En iPad som veier rundt en halv kilo vil komme med en kraft tilsvarende 12 kilo ved en bråstopp i 50 kilometer i timen.
Vi har ikke sett integrerte skjermer for barn som sitter bakovervendt. Men det finnes nettbrettholdere på markedet som er kollisjonstestet og kan være et alternativ.
Per i dag kjenner ikke vi eller Vegdirektoratet til lovlige belteforlengere på markedet. De være godkjent som en del av kjøretøyets beltesystem for at man er trygg på sikkerheten.
Det er ikke krav til belter i traktor, det er derfor ikke krav til å bruke barnesikringsutstyr i traktor.
Vi anbefaler ikke å ha barn i traktor da det ikke er mulig å sikre dem på en trygg måte.
Har vi noe kunnskap om barn i traktor og noen tips? (skjer ikke ulykkene typisk at barnet faller ut av traktoren eller blir påkjørt?)
Det er samme krav til sikring av barn i bobil som det er i privatbil.
Det er påbudt å bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet, frem til barnet er 135 cm høy. Utstyret må være riktig i forhold til barnets vekt og høyde.
Hvis godkjent barnesikringsutstyr er tilgjengelig i bilen, skal også barn mellom 135 og 150 cm bruke det. Etter dette skal barn sikres med bilens ordinære belter. Barn skal ikke transporteres i bakovervendt sikringsutstyr med aktiv kollisjonspute.
Bilstolene må brukes slik det står beskrevet i bruksanvisningen. Per i dag blir ikke stolene testet for bruk annen vei. Vi anbefaler derfor å bruke vanlig bilsete å montere bilstolen i.
Det er samme krav til sikring av barn i lastebil (kjøretøygruppe N2 og N3) som det er i privatbil.
Det er påbudt å bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet, frem til barnet er 135 cm høy. Utstyret må være riktig i forhold til barnets vekt og høyde.
Hvis godkjent barnesikringsutstyr er tilgjengelig i bilen, skal også barn mellom 135 og 150 cm bruke det. Etter dette skal barn sikres med bilens ordinære belter. Barn skal ikke transporteres i bakovervendt sikringsutstyr med aktiv kollisjonspute.
Det er en del ting dere bør se på før dere endrer fra bakovervendt bilstol. Å snu barnet fremovervendt bør være siste utvei. Noen barn blir bilsyk uavhengig av hvilken vei de sitter.
Våre tips til å motvirke bilsyke:
- Se på kjørestilen. Aggresiv kjørestil med hyppig akselerasjon og nedbremsing kan føre til bilsyke.
- Sørge for at det er frisk og god luft i bilen.
- Ta hyppige pauser og gjør bilturen til en hyggelig stund.
- Vær bevisst på matinntaket. Meieriprodukter og søtsaker kan det være greit å holdet barnet unna før bilturen.
- Formen på bilstolen kan være en utfordring. Vi har fått tips fra foreldre som har opplevd at det å bytte fra liten bilstol har effekt.